Digitaalisen markkinoinnin tarve kohdeyrityksissä
Kilpeläinen, Heli (2021)
Kilpeläinen, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199531
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajan tarjoaman digitaalisen markkinointipalvelun tarve kohdeyrityksissä. Tutkimusongelma oli seuraava: mikä on toimeksiantajayrityksen potentiaalisten asiakasyritysten digitaalisen markkinoinnin tarve? Tarkoituksena oli selvittää kohdeyritysten digitaalisen markkinoinnin tila ja tarve. Lisäksi selvitettiin, kuinka toimeksiantaja voi kehittää tarjoamaansa digitaalista markkinointipalvelua vastaamaan kohdeyritysten toiveita.
Aihe valittiin, sillä toimeksiantajalla on tarve saada uusia käyttäjiä palvelulle ja kehittää sitä toimivaksi. Digitaalisen markkinointipalvelun kehitystyö on testausvaiheessa. Ennen palvelun julkaisua markkinoille tulee selvittää kohdeyritysten tarpeet, jotta palvelu vastaa niihin mahdollisimman hyvin.
Tämän työn lähestymistapana oli tapaustutkimus, sillä tutkimusongelmaa halutaan syvällisesti ymmärtää ja tuottaa uusia kehittämisehdotuksia. Tutkimus- ja kehittämismenetelmä oli määrällinen, koska työssä selvitetään, miten eri toimenpiteitä kannattaa tehdä. Tietoperustan runkona käytettiin koti- ja ulkomaisia alan asiantuntijatietoja verkosta ja painetuista lähteistä. Teorian ja tutkimustyön pohjalta luotiin kehittämisehdotus toimeksiantajalle.
Tämän opinnäytetyön yleisempänä tavoitteena oli tuottaa yleispätevää tietoa digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisestä yritysten käytännön toiminnassa. Tutkimustyö hyödyttää koko markkinoinnin toimialaa, painottaa digitaalisen markkinoinnin merkitystä yritysten liiketoiminnalle ja edistää digitaalisen markkinoinnin hyödyntämistä yrityksissä. Tämän opinnäytetyön ohessa syntyi Digitaalisen markkinoinnin opas, joka tarjoaa yrityksille tietoa digitaalisesta markkinoinnista. Se toimii myös itsenäisenä tietolähteenä, eikä vaadi perehtymistä tähän opinnäytetyöhön. Opas on tämän opinnäytetyön liitteenä.
Työssä esitetyt toimenpiteet rajattiin koskemaan toimeksiantajan digitaalista markkinointipalvelua. Jatkotutkimuksen aiheina esitetään tutkimustiedon syventämistä niihin syihin, jotka ovat markkinointipalvelun käytön esteenä.
Aihe valittiin, sillä toimeksiantajalla on tarve saada uusia käyttäjiä palvelulle ja kehittää sitä toimivaksi. Digitaalisen markkinointipalvelun kehitystyö on testausvaiheessa. Ennen palvelun julkaisua markkinoille tulee selvittää kohdeyritysten tarpeet, jotta palvelu vastaa niihin mahdollisimman hyvin.
Tämän työn lähestymistapana oli tapaustutkimus, sillä tutkimusongelmaa halutaan syvällisesti ymmärtää ja tuottaa uusia kehittämisehdotuksia. Tutkimus- ja kehittämismenetelmä oli määrällinen, koska työssä selvitetään, miten eri toimenpiteitä kannattaa tehdä. Tietoperustan runkona käytettiin koti- ja ulkomaisia alan asiantuntijatietoja verkosta ja painetuista lähteistä. Teorian ja tutkimustyön pohjalta luotiin kehittämisehdotus toimeksiantajalle.
Tämän opinnäytetyön yleisempänä tavoitteena oli tuottaa yleispätevää tietoa digitaalisen markkinoinnin hyödyntämisestä yritysten käytännön toiminnassa. Tutkimustyö hyödyttää koko markkinoinnin toimialaa, painottaa digitaalisen markkinoinnin merkitystä yritysten liiketoiminnalle ja edistää digitaalisen markkinoinnin hyödyntämistä yrityksissä. Tämän opinnäytetyön ohessa syntyi Digitaalisen markkinoinnin opas, joka tarjoaa yrityksille tietoa digitaalisesta markkinoinnista. Se toimii myös itsenäisenä tietolähteenä, eikä vaadi perehtymistä tähän opinnäytetyöhön. Opas on tämän opinnäytetyön liitteenä.
Työssä esitetyt toimenpiteet rajattiin koskemaan toimeksiantajan digitaalista markkinointipalvelua. Jatkotutkimuksen aiheina esitetään tutkimustiedon syventämistä niihin syihin, jotka ovat markkinointipalvelun käytön esteenä.