Arviointityökalu Kouvolan Touhula-päiväkodeille, Kouvolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman toteutumisen tueksi
Rantala, Jaana; Änäkäinen, Heli (2021)
Rantala, Jaana
Änäkäinen, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199520
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoda arviointityökalu Kouvolan yksityisten Touhula-päiväkotien, Merituulen ja Merivirran varhaiskasvatus-suunnitelman yhtenäistämiseksi Kouvolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman kanssa. Arviointityökalu luotiin opinnäytetyön tilaajalle Touhula-päiväkodeille. Arviointityökalun tavoitteena on olla nopea- ja helppokäyttöinen ja samalla tukea varhaiskasvatusryhmän toiminnan pedagogisen sisällön kehittämistä.
Opinnäytetyön lähtökohtana kartoitettiin Touhulan pedagogisen vuosisuunnitelman, Touhula Rytmin ja Kouvolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Näistä nostettiin arviointityökaluun painotettavat ja arvioitavat osat Touhulan Rytmin rinnalle, omaksi arviointityökalukseen. Toiveita ja tarpeita koottiin tilaajan kanssa tehdyn tiiviin yhteistyön pohjalta. Arviointiin velvoittavat myös varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Lopputuloksena syntyi arviointityökalu, jota voidaan käyttää paperisena versiona tai sähköisesti Excel-muodossa. Arviointityökalua täytetään varhaiskasvatusyksiköiden jaksoarviointien yhteydessä. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta kehitetyn arviointityökalun helpottavan Merituulen ja Merivirran kasvattajia Kouvolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman painotusalueiden toteutumisen seuraamisessa. Arviointityökalu tuo esille sen, kuinka Kouvolan Touhula-päiväkodit toteuttavat tavoitteellisesti Kouvolan varhaiskasvatussuunnitelmaa oman varhaiskasvatussuunnitelmansa rinnalla.
Jatkotutkimus- ja kehittämisideoita löydettiin arviointityökalun käyttökokemuksien tutkimisesta sekä arviointityökalun käytön soveltamisessa muissa Touhula-päiväkotien yksikössä. Lisäksi arviointityökalua voitaisiin kehittää esiopetusryhmille sopivaksi perusopetuksen esiopetussuunnitelman rinnalle.
Opinnäytetyön lähtökohtana kartoitettiin Touhulan pedagogisen vuosisuunnitelman, Touhula Rytmin ja Kouvolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia. Näistä nostettiin arviointityökaluun painotettavat ja arvioitavat osat Touhulan Rytmin rinnalle, omaksi arviointityökalukseen. Toiveita ja tarpeita koottiin tilaajan kanssa tehdyn tiiviin yhteistyön pohjalta. Arviointiin velvoittavat myös varhaiskasvatuslaki ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet.
Lopputuloksena syntyi arviointityökalu, jota voidaan käyttää paperisena versiona tai sähköisesti Excel-muodossa. Arviointityökalua täytetään varhaiskasvatusyksiköiden jaksoarviointien yhteydessä. Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta kehitetyn arviointityökalun helpottavan Merituulen ja Merivirran kasvattajia Kouvolan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman painotusalueiden toteutumisen seuraamisessa. Arviointityökalu tuo esille sen, kuinka Kouvolan Touhula-päiväkodit toteuttavat tavoitteellisesti Kouvolan varhaiskasvatussuunnitelmaa oman varhaiskasvatussuunnitelmansa rinnalla.
Jatkotutkimus- ja kehittämisideoita löydettiin arviointityökalun käyttökokemuksien tutkimisesta sekä arviointityökalun käytön soveltamisessa muissa Touhula-päiväkotien yksikössä. Lisäksi arviointityökalua voitaisiin kehittää esiopetusryhmille sopivaksi perusopetuksen esiopetussuunnitelman rinnalle.