Tutustutaan tunteisiin: Tunnetaitoprojekti Isokylän päiväkotiin
Jokilehto, Niina; Suotula, Jenni (2021)
Jokilehto, Niina
Suotula, Jenni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199529
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuspalvelut ja se toteutettiin projektina Isokylän päiväkodin erään ryhmän viisivuotiaille. Opinnäytetyön aiheena oli tunteet ja tunnetaidot, ja työ koostui kahdesta päätehtävästä. Päätehtävinä olivat interventiot ja vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Interventioiden tavoitteena oli lasten tunnetaitojen kehittäminen sekä tunteiden tunnistaminen ja ilmaiseminen. Vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön tavoitteena oli osallistaa vanhemmat mukaan opinnäytetyöprojektiin. Opinnäytetyössä toteutettiin viisi interventiota, joissa käsiteltiin viittä eri päätunnetta. Tunteet olivat ilo, suru, pelko, viha ja rakkaus. Interventiot toteutettiin syksyn 2020 aikana.
Keskeistä tietoperustaa projektissa oli RULER-mallin esittelevä Mirja Köngäksen Tunneäly varhaiskasvatuksessa -teos sekä opinnäytetyölle raamit antava Varhaiskasvatussuunnitelmat perusteet (2018). Lisäksi tietoperustassa on hyödynnetty muuta tunteita ja tunnetaitoja käsittelevää kirjallisuutta.
Opinnäytetyön päätehtäville asetettujen tavoitteiden onnistumista arvioitiin RULER-mallin pohjalta tehdyn havainnointilomakkeen ja vanhempien täyttämien kyselylomakkeiden kautta. Havainnointilomakkeiden kautta arvioitiin lasten sen hetkistä tunnetaito-osaamista, ja kyselylomakkeiden tarkoituksena oli selvittää, hyötyivätkö lapset interventioista ja saivatko he niistä uusia tunnetaito-oppeja arkeen.
Interventioiden aikana tehtyjen havaintojen perusteella lasten taidot tunteiden havaitsemiseen, ymmärtämiseen, sanoittamiseen, ilmaisemiseen ja säätelemiseen olivat lähtökohtaisesti hyvät. Kyselylomakkeiden vastauksista voidaan tulkita, että ainakin osa vanhemmista koki lastensa tunnetaitojen kehittyneen interventioiden myötä.
Keskeistä tietoperustaa projektissa oli RULER-mallin esittelevä Mirja Köngäksen Tunneäly varhaiskasvatuksessa -teos sekä opinnäytetyölle raamit antava Varhaiskasvatussuunnitelmat perusteet (2018). Lisäksi tietoperustassa on hyödynnetty muuta tunteita ja tunnetaitoja käsittelevää kirjallisuutta.
Opinnäytetyön päätehtäville asetettujen tavoitteiden onnistumista arvioitiin RULER-mallin pohjalta tehdyn havainnointilomakkeen ja vanhempien täyttämien kyselylomakkeiden kautta. Havainnointilomakkeiden kautta arvioitiin lasten sen hetkistä tunnetaito-osaamista, ja kyselylomakkeiden tarkoituksena oli selvittää, hyötyivätkö lapset interventioista ja saivatko he niistä uusia tunnetaito-oppeja arkeen.
Interventioiden aikana tehtyjen havaintojen perusteella lasten taidot tunteiden havaitsemiseen, ymmärtämiseen, sanoittamiseen, ilmaisemiseen ja säätelemiseen olivat lähtökohtaisesti hyvät. Kyselylomakkeiden vastauksista voidaan tulkita, että ainakin osa vanhemmista koki lastensa tunnetaitojen kehittyneen interventioiden myötä.
