Menestyvän podcast-sarjan resepti
Koponen, Tiia-Milla (2021)
Koponen, Tiia-Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199500
Tiivistelmä
Menestyvän podcast-sarjan resepti -opinnäytetyö on laadullista tutkimusta mukaileva selvitys, jossa selvitetään teemahaastatteluiden avulla edellytyksiä menestyvän podcastin tekemiseen. Opinnäytetyö avaa podcastien tekemistä monesta eri näkökulmasta, vinkaten samalla podcastin tekemistä harkitsevalle alan ammattilaisten neuvot.
Opinnäytetyön alussa on selitetty podcast-sanan määritelmä, avattu monipuolisesti podcastien historiaa sekä suosiota nykypäivänä, ja pohdittu niiden tulevaisuutta asiantuntijoiden näkemysten pohjalta. Tämän lisäksi työssä on koottu yhteen haastattelututkimuksen kautta saadut alan ammattilaisten vastaukset ja muutaman alaa käsittelevän oppaan tiedot.
Opinnäytetyössä podcastien menestymistä on tarkasteltu podcastien konkreettisen tekemisen sekä yleisösuhteen rakentamisen kautta. Nämä valikoituivat käsiteltäviksi aiheiksi, sillä niiden todettiin olevan ydinkysymyksiä puhuttaessa onnistuneesta podcastista. Opinnäytetyössä tärkeimpänä havaintona huomattiin, että podcastin menestymistä ei voida tutkia ilman, että otetaan huomioon yleisösuhdetta. Tämä tekee podcastin menestymisen tutkimisesta haastavaa, sillä sitä ei voida määrittää tietyn numeraalisen arvon kautta.
Opinnäytetyössä tutkimusaineiston pohjalta havaittiin, että menestyvä podcast-sarja rakentuu teemoiltaan idean rajauksen, konseptoinnin ja markkinoinnin ympärille. Idean rajaamisen ja podcastin konseptoinnin analysoitiin olevan tärkeitä menestystekijöitä sarjaa suunniteltaessa, kun taas oikeanlainen markkinointi mahdollistaa kuulijakunnan löytämisen kilpaillulla alalla.
Mediamuotona podcastit eivät ole vielä suuren yleisön suosiossa, mutta kasvun trendi on ylöspäin. Opinnäytetyön tarkoituksena, ja sen lopputuloksena valmistui jokaiselle halukkaalle tekijälle menestyvän podcastin resepti, jotta podcast-ala voi kasvaa uusien podcastaajien myötä.
Opinnäytetyön alussa on selitetty podcast-sanan määritelmä, avattu monipuolisesti podcastien historiaa sekä suosiota nykypäivänä, ja pohdittu niiden tulevaisuutta asiantuntijoiden näkemysten pohjalta. Tämän lisäksi työssä on koottu yhteen haastattelututkimuksen kautta saadut alan ammattilaisten vastaukset ja muutaman alaa käsittelevän oppaan tiedot.
Opinnäytetyössä podcastien menestymistä on tarkasteltu podcastien konkreettisen tekemisen sekä yleisösuhteen rakentamisen kautta. Nämä valikoituivat käsiteltäviksi aiheiksi, sillä niiden todettiin olevan ydinkysymyksiä puhuttaessa onnistuneesta podcastista. Opinnäytetyössä tärkeimpänä havaintona huomattiin, että podcastin menestymistä ei voida tutkia ilman, että otetaan huomioon yleisösuhdetta. Tämä tekee podcastin menestymisen tutkimisesta haastavaa, sillä sitä ei voida määrittää tietyn numeraalisen arvon kautta.
Opinnäytetyössä tutkimusaineiston pohjalta havaittiin, että menestyvä podcast-sarja rakentuu teemoiltaan idean rajauksen, konseptoinnin ja markkinoinnin ympärille. Idean rajaamisen ja podcastin konseptoinnin analysoitiin olevan tärkeitä menestystekijöitä sarjaa suunniteltaessa, kun taas oikeanlainen markkinointi mahdollistaa kuulijakunnan löytämisen kilpaillulla alalla.
Mediamuotona podcastit eivät ole vielä suuren yleisön suosiossa, mutta kasvun trendi on ylöspäin. Opinnäytetyön tarkoituksena, ja sen lopputuloksena valmistui jokaiselle halukkaalle tekijälle menestyvän podcastin resepti, jotta podcast-ala voi kasvaa uusien podcastaajien myötä.