Yhteisellä matkalla opettajuuteen - Mentrix vertaisryhmämentorointihanke
Rahkonen, Anne (2012)
Rahkonen, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112616378
Tiivistelmä
Mentrix-kehittämishanke sai alkunsa opettajaopiskelijapienryhmän kiinnostuksesta mentorointiin. TAOKKin opetussuunnitelmaa oltiin juuri uudistamassa, joten syntyi ajatus kehittämishankkeen integroimisesta osaksi opetussuunnitelman kehittämisprosessia. Toteutustapana päätettiin kokeilla vertaisryhmämentorointia. Vertaisryhmämentorointiin osallistui yhdeksän TAOKK:ssa vuonna 2011 aloittanutta opettajaopiskelijaa.
Vertaisryhmämentorointihankkeen avulla haluttiin selvittää sitä, a) millaisia kriittisiä tekijöitä opettajuuteen kasvamisessa ja opettajana kehittymisessä on tunnistettavissa, b) mitä opetus- ja toteutussuunnitelmissa tulisi huomioida tätä kasvuprosessia ajatellen sekä c) kohtaavatko opiskelijoiden odotukset ja nykyisen opetussuunnitelman tavoitteet keskenään. Mentrix-hankkeen tavoitteina oli edistää osallistujien opettajaopintoja, rakentaa ja vahvistaa opettajaidentiteettiä sekä voimauttaa opiskelijoita saattamaan opintonsa loppuun. Vertaistuen uskottiin myös lisäävän opintojen mielekkyyden ja hyödyllisyyden kokemuksia.
Hankkeen teoriatausta rakentuu opettajaksi kasvua, opettajana kehittymistä ja opetussuunnitelmaa koskevista pohdinnoista, vertaisoppimisesta ja yhteistoiminnallisesta oppimisesta sekä situationaalisesta ihmis- ja tietokäsityksestä. Metodologisena lähtökohtana on yhteistoiminnallisuuteen ja osallistamiseen perustuva laadullinen tutkimusote. Päämetodina käytettiin ryhmäkeskustelua.
Mentrix-hankkeeseen osallistuneet kokivat TAOKKissa käytettävät opetusmenetelmät omaan ajatteluun ja itseohjautuvuuteen kannustavina. Vertaisryhmä-oppiminen koettiin merkityksellisenä ja voimauttavana oppimiskokemuksena. Kriittisenä tekijänä nähtiin opintojen tarjoamat ”perus- ja erikoistyökalut” kohdentuen erityisesti opintojen liikkeellelähtöön ja opetettaviin sisältöihin. Kynnyskäsitteeksi eli opettajaksi kasvamisen kannalta välttämättä ymmärrettäväksi käsitteeksi tunnistettiin tiedon ja oppimisen situationaalisuus. Tulevia opetus- ja toteutussuunnitelmia ajatellen ehdotetaan vertaisuuden ja vertaisoppimisen nykyistä laajempaa ja syvällisempää hyödyntämistä, etenkin havainnointi- ja harjoitustuntikokemusten jakamisessa.
Vertaisryhmämentorointihankkeen avulla haluttiin selvittää sitä, a) millaisia kriittisiä tekijöitä opettajuuteen kasvamisessa ja opettajana kehittymisessä on tunnistettavissa, b) mitä opetus- ja toteutussuunnitelmissa tulisi huomioida tätä kasvuprosessia ajatellen sekä c) kohtaavatko opiskelijoiden odotukset ja nykyisen opetussuunnitelman tavoitteet keskenään. Mentrix-hankkeen tavoitteina oli edistää osallistujien opettajaopintoja, rakentaa ja vahvistaa opettajaidentiteettiä sekä voimauttaa opiskelijoita saattamaan opintonsa loppuun. Vertaistuen uskottiin myös lisäävän opintojen mielekkyyden ja hyödyllisyyden kokemuksia.
Hankkeen teoriatausta rakentuu opettajaksi kasvua, opettajana kehittymistä ja opetussuunnitelmaa koskevista pohdinnoista, vertaisoppimisesta ja yhteistoiminnallisesta oppimisesta sekä situationaalisesta ihmis- ja tietokäsityksestä. Metodologisena lähtökohtana on yhteistoiminnallisuuteen ja osallistamiseen perustuva laadullinen tutkimusote. Päämetodina käytettiin ryhmäkeskustelua.
Mentrix-hankkeeseen osallistuneet kokivat TAOKKissa käytettävät opetusmenetelmät omaan ajatteluun ja itseohjautuvuuteen kannustavina. Vertaisryhmä-oppiminen koettiin merkityksellisenä ja voimauttavana oppimiskokemuksena. Kriittisenä tekijänä nähtiin opintojen tarjoamat ”perus- ja erikoistyökalut” kohdentuen erityisesti opintojen liikkeellelähtöön ja opetettaviin sisältöihin. Kynnyskäsitteeksi eli opettajaksi kasvamisen kannalta välttämättä ymmärrettäväksi käsitteeksi tunnistettiin tiedon ja oppimisen situationaalisuus. Tulevia opetus- ja toteutussuunnitelmia ajatellen ehdotetaan vertaisuuden ja vertaisoppimisen nykyistä laajempaa ja syvällisempää hyödyntämistä, etenkin havainnointi- ja harjoitustuntikokemusten jakamisessa.