Kävelyanalyysi : opintojakson tuottaminen Itslearningiin
Taskinen, Teemu; Holttinen, Tommi (2021)
Taskinen, Teemu
Holttinen, Tommi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209590
Tiivistelmä
Kävelyanalyysin tekeminen on merkittävä osa fysioterapeutin työtä ja ammattitaitoa. Fysioterapeutti tekee päivittäin poliklinikka- ja vuodeosastotyössä kävelyn analysointia, joka ohjaa potilaan terapian suunnittelua, harjoitteiden antamista ja kertoo potilaan kuntoutumisesta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on keskittää fysioterapiaopetuksen liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojakson kävelyanalyysin osuus yhteen itslearning -oppimisympäristöön. Tarve tälle kehittämistyölle on lähtenyt Turun ammattikorkeakoulussa toteutettavasta innovaatiopedagogiikasta, jonka tarkoituksena on vastata ajan muutostarpeisiin, kehittää oppimista, opettamista ja niiden lähtökohtia. Turun Ammattikorkeakoulun fysioterapiaopetuksen vuoden 2021 opetussuunnitelman mukaan kävelyn analysoinnin opetus sisältyy ”liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi” -opintojaksolle, joka on yhteensä 5 opintopisteen laajuinen. Tästä kokonaisuudesta kävelyanalyysin osuus on 1 opintopiste. Tämä kehittämistyö kohdistuu siis nimenomaan 1 opintopisteen laajuiseen kokonaisuuteen, joka käsittelee kävelyn analysointia.
Opintojakson osaamistavoitteina luetellaan muun muassa, että opiskelija osaa hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa, osaa tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä, osaa tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella, sekä osaa kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä.
Opinnäytetyön tavoitteena on mahdollistaa toimiva verkko-oppimisympäristö, joka vastaa Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan ja korona-ajan luoman etäopetuksen tarpeisiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on keskittää fysioterapiaopetuksen liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi -opintojakson kävelyanalyysin osuus yhteen itslearning -oppimisympäristöön. Tarve tälle kehittämistyölle on lähtenyt Turun ammattikorkeakoulussa toteutettavasta innovaatiopedagogiikasta, jonka tarkoituksena on vastata ajan muutostarpeisiin, kehittää oppimista, opettamista ja niiden lähtökohtia. Turun Ammattikorkeakoulun fysioterapiaopetuksen vuoden 2021 opetussuunnitelman mukaan kävelyn analysoinnin opetus sisältyy ”liikkumisen ja toimintakyvyn havainnointi ja analysointi” -opintojaksolle, joka on yhteensä 5 opintopisteen laajuinen. Tästä kokonaisuudesta kävelyanalyysin osuus on 1 opintopiste. Tämä kehittämistyö kohdistuu siis nimenomaan 1 opintopisteen laajuiseen kokonaisuuteen, joka käsittelee kävelyn analysointia.
Opintojakson osaamistavoitteina luetellaan muun muassa, että opiskelija osaa hyödyntää anatomista, fysiologista ja biomekaanista tietämystään ihmisen asentojen, liikkeiden, liikkumisen ja toimintakyvyn sekä sen osa-alueiden tutkimisessa ja analysoinnissa, osaa tutkia ja analysoida liikkumista ja toimintakykyä ICF-osa-alueiden tasoilla luotettavilla ja toistettavilla menetelmillä, osaa tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analysoinnin perusteella, sekä osaa kuvata ammattimaisesti, suullisesti ja kirjallisesti ihmisen asentoja, liikkeitä, liikkumista ja toimintakykyä.
Opinnäytetyön tavoitteena on mahdollistaa toimiva verkko-oppimisympäristö, joka vastaa Turun ammattikorkeakoulun innovaatiopedagogiikan ja korona-ajan luoman etäopetuksen tarpeisiin.