Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Att bemöta barn med högkänslighet: Ett funktionellt arbete riktat till personalen inom småbarnspedagogiken och barnrådgivningen

Andersin, Charlotta; Herrgård, Christa; Sjöstrand, Maria; Vuorinen, Susanna (2021)

 
Avaa tiedosto
Andersin_Charlotta Herrgard_Christa Sjostrand_Maria Vuorinen_Susanna.pdf (1.924Mt)
Lataukset: 


Andersin, Charlotta
Herrgård, Christa
Sjöstrand, Maria
Vuorinen, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209622
Tiivistelmä
Högkänsliga barn inom småbarnspedagogiken samt inom barnrådgivningen har rätt att bli bemötta och få omvårdnad enligt individuella behov. Att vara ett högkänsligt barn betyder att man tillhör de 20 procent av människor som fötts med personlighetsdraget högkänslighet. Därför är det viktigt att de professionella som arbetar med barn har en god kunskap om högkänslighet.

Examensarbetet är ett funktionellt arbete vars syfte var att öka småbarnspedagogikens och barnrådgivningspersonalens kunskap om högkänslighet hos barn i åldern 0–6 år. Det funktionella arbetet utförs som ett samarbete mellan Yrkeshögskolan Novia och HSP Finland rf.

Arbetets frågeställningar var: Hur kan man känna igen högkänslighet hos barn i åldern 0–6 år? Vilken kunskap behövs för att kunna bemöta högkänsliga barn i åldern 0–6 år? Dessa frågor besvarades i teoridelen av arbetet, som sedan fungerade som grund för det funktionella arbetet.

Det funktionella arbetet bestod av en modellföreläsning, med tillhörande PowerPoint-presentation, riktad till personalen inom småbarnspedagogiken och barnrådgivningen. Föreläsningen beskriver bl.a. vad det innebär att vara högkänslig, hur man bemöter ett högkänsligt barn, hurdant stöd det kan behöva och hur barnet kan reagera i olika typer av vardagssituationer. Målet är att föreläsningen kan utvecklas som skolningsmaterial för HSP Finland rf.

Resultatet som enkätsvaren efter modellföreläsningen gav, indikerade att det finns ett behov av skolningsmaterial som detta. Material behövs för att öka personalens sakkunskap om högkänslighet, samt för att stärka deras kunnande om hur man bemöter ett högkänsligt barn.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste