Processoptimering: En undersökning hur man kan optimera processer i servicerådgivningen
Smedman, Jesper (2021)
Smedman, Jesper
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199499
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Rinta-Joupin Autoliikkeen Vaasan toimipisteelle. Yhtiö on yksi Suomen suurimmista autoliikkeistä 24 toimipisteellä ympäri maata. Sen toimintakuva koostuu uusien ja käytettyjen ajoneuvojen myynnistä, mutta myös aujoneuvojen huollosta, korjauksesta, kolarikorjauksesta ja varaosien myynnistä monilla eri toimipisteillä.
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia toimipisteen molempien huollonvastaanottojen prosessit selvitäkseen, kuinka niitä voidaan optimoida ja parantaa, että mahdollinen tuleva versio prosesseista olisi tehokkaampi, vaikka kaikki oikein tehdyt huoltoprosessit ajoneuvolle pysyisi samassa prosessissa.
Leanin prosessioptimoinnin työkaluja, periaatteita ja tekniikoita on käytetty menetelminä tässä opinnäytetyössä. Näiden avulla voidaan selvittää ja koota kaikki tarvittavat prosessit ja vaiheet oikein tehdyn huollon ylläpitämiseksi yhtiön sekä maahantuojan vaatimuksien perusteella. Tällä voi määritellä ja mitata prosessin läpimenoaikaa alusta loppuun. Seuraavaksi voi analysoida läpimenoajan ja millä keinolla sen voi parantaa.
Opinnäytetyön tulokset koostuvat selvästä mittauksesta nykyaikaisesta läpimenoajasta ja läpimenoajan analysoinnista selvittääkseen mitkä vaiheet prosessissa ovat arvoa tuottavia ja mitkä ovat arvoa tuottamattomia. Analysoinnin perusteella on tehty eri ehdotuksia kuinka eri vaiheita voi parantaa, vähentää tai jopa poistaa vähentääkseen läpimenoaikaa, mikä luo tehokkaamman prosessin.
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia toimipisteen molempien huollonvastaanottojen prosessit selvitäkseen, kuinka niitä voidaan optimoida ja parantaa, että mahdollinen tuleva versio prosesseista olisi tehokkaampi, vaikka kaikki oikein tehdyt huoltoprosessit ajoneuvolle pysyisi samassa prosessissa.
Leanin prosessioptimoinnin työkaluja, periaatteita ja tekniikoita on käytetty menetelminä tässä opinnäytetyössä. Näiden avulla voidaan selvittää ja koota kaikki tarvittavat prosessit ja vaiheet oikein tehdyn huollon ylläpitämiseksi yhtiön sekä maahantuojan vaatimuksien perusteella. Tällä voi määritellä ja mitata prosessin läpimenoaikaa alusta loppuun. Seuraavaksi voi analysoida läpimenoajan ja millä keinolla sen voi parantaa.
Opinnäytetyön tulokset koostuvat selvästä mittauksesta nykyaikaisesta läpimenoajasta ja läpimenoajan analysoinnista selvittääkseen mitkä vaiheet prosessissa ovat arvoa tuottavia ja mitkä ovat arvoa tuottamattomia. Analysoinnin perusteella on tehty eri ehdotuksia kuinka eri vaiheita voi parantaa, vähentää tai jopa poistaa vähentääkseen läpimenoaikaa, mikä luo tehokkaamman prosessin.