PAGS som stöd för observation av lek inom småbarnspedagogik
Knoblock, Max (2021)
Knoblock, Max
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209651
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en kvalitativ jämförelse mellan lekbedömningsmetoden PAGS (Play Assessment for Group Settings) och granskning av barnens individuella plan. Detta är ett samarbete mellan Tiina Lautamo och Ralla Oy. Syftet med arbetet var att granska hur utmaningar i lekförmågan som barn visat i PAGS bedömningen har observerats och skrivits in i den individuella planen. Det som jämförs vid PAGS och barnens indivduella planen är barnens lekförmåga som beskrivs som fantasi, kamratlek, narrativ och nyfikenhet. Ett daghem i södra Finland visade intresse för samarbete, observationerna gjordes
där. Observationerna gjordes december 2020 och 8 barn observerades, barnen var vid åldern 4–5. För att hålla barnen anonyma nämndes barnen till barn 1,2 osv. Jämförande
av resultaten gjordes februari 2021. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av RALLA software och resulterade i en sammanfattning. denna sammanfattning jämfördes med barnens individuella plan genom innehållsanalys. Resultaten från analysen visar på olika lekförmågor som antingen var lika mellan PAGS och barnens individuella plan samt på sådana lekförmågor som inte var samma. Som helhet fungerade PAGS som ett bra instrument för att kunna observera barns fria lek och för att kunna se lekande ur en annan synvinkel.
där. Observationerna gjordes december 2020 och 8 barn observerades, barnen var vid åldern 4–5. För att hålla barnen anonyma nämndes barnen till barn 1,2 osv. Jämförande
av resultaten gjordes februari 2021. Det insamlade materialet analyserades med hjälp av RALLA software och resulterade i en sammanfattning. denna sammanfattning jämfördes med barnens individuella plan genom innehållsanalys. Resultaten från analysen visar på olika lekförmågor som antingen var lika mellan PAGS och barnens individuella plan samt på sådana lekförmågor som inte var samma. Som helhet fungerade PAGS som ett bra instrument för att kunna observera barns fria lek och för att kunna se lekande ur en annan synvinkel.