GamePit Pron asiakas- ja markkinatutkimus
Telkkälä, Jesse (2021)
Telkkälä, Jesse
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa sekä tuottaa tietoa ja ymmärrystä nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeista GamePit Pro -pelitilalle. Tutkimuksessa myös analysoitiin GamePit Pron kilpailijoiden toimintaa ja vertailtiin konkreettisia eroja GamePit Pron ja sitä vastaavien pelitilojen välillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja ne suoritettiin Discord-ohjelman avulla. Tutkimukseen vastasi kuusi e-urheilujoukkueen edustajaa tai pelaajaa. Haastateltavat jaettiin kolmeen eri segmenttiin, jotka olivat ammattilaisorganisaatiot, firmaliigajoukkueet ja harrastejoukkueet.
Pelaaminen koettiin vastaajien keskuudessa selvästi mielekkäämpänä muiden kanssa samassa tilassa, kuin yksin. Yhteiset kokoontumiset koetaan arvokkaana, sillä niissä joukkue pystyy paneutumaan mahdollisiin ongelmiin tehokkaammin ja joukkuehenkeä voidaan luoda paremmin. GamePit Pro sai myönteistä palautetta pelitilasta niiltä vastaajilta, jotka ovat aiemmin käyttäneet pelitilaa. Pelitilan tietokoneet ovat riittävän tehokkaat, tila koetaan riittävän tilavana ja pelitilan tarjoamat palvelut lisäävät asiakkaiden kokemaa arvoa ja mukavuutta. GamePit Pron hinnoittelu jakoi eniten mielipiteitä. Firmaliigajoukkueet kokivat, että heidän mielestä hinnoittelu on hyvä, mutta ammattilaisorganisaatiot ja toinen harrastejoukkueista kokevat tilan liian kalliina. Ammattilaisorganisaatiot ovat joko jo omissa pelitiloissa tai suunnittelevat omien tilojen perustamista, jonka vuoksi ammattilaisorganisaatioita on hyvin vaikea hankala houkutella käyttämään GamePit Prota. Firmaliigajoukkueet kokevat pelitilasta paljon arvoa. Toinen harrastejoukkueista käyttää vakituisesti GamePit Prota harjoittelumielessä, johon tila soveltuu erinomaisesti.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja ne suoritettiin Discord-ohjelman avulla. Tutkimukseen vastasi kuusi e-urheilujoukkueen edustajaa tai pelaajaa. Haastateltavat jaettiin kolmeen eri segmenttiin, jotka olivat ammattilaisorganisaatiot, firmaliigajoukkueet ja harrastejoukkueet.
Pelaaminen koettiin vastaajien keskuudessa selvästi mielekkäämpänä muiden kanssa samassa tilassa, kuin yksin. Yhteiset kokoontumiset koetaan arvokkaana, sillä niissä joukkue pystyy paneutumaan mahdollisiin ongelmiin tehokkaammin ja joukkuehenkeä voidaan luoda paremmin. GamePit Pro sai myönteistä palautetta pelitilasta niiltä vastaajilta, jotka ovat aiemmin käyttäneet pelitilaa. Pelitilan tietokoneet ovat riittävän tehokkaat, tila koetaan riittävän tilavana ja pelitilan tarjoamat palvelut lisäävät asiakkaiden kokemaa arvoa ja mukavuutta. GamePit Pron hinnoittelu jakoi eniten mielipiteitä. Firmaliigajoukkueet kokivat, että heidän mielestä hinnoittelu on hyvä, mutta ammattilaisorganisaatiot ja toinen harrastejoukkueista kokevat tilan liian kalliina. Ammattilaisorganisaatiot ovat joko jo omissa pelitiloissa tai suunnittelevat omien tilojen perustamista, jonka vuoksi ammattilaisorganisaatioita on hyvin vaikea hankala houkutella käyttämään GamePit Prota. Firmaliigajoukkueet kokevat pelitilasta paljon arvoa. Toinen harrastejoukkueista käyttää vakituisesti GamePit Prota harjoittelumielessä, johon tila soveltuu erinomaisesti.