Mediakasvatuksellisten dialogikorttien kehittäminen kirjastojen mediakasvatuksen tueksi
Korpelainen, Hanne (2021)
Korpelainen, Hanne
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209889
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kehittämistutkimus, jonka aikana kehitettiin Mediakasvatuskeskus Metkalle uusi oppimateriaali mediakasvatuksellisten dialogikorttien muodossa. Dialogikortit on suunnattu alakouluikäisten mediakasvatustyöhön, erityisesti kirjastossa tapahtuvaan.
Dialogikortit ovat osa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa mediakasvatuksen erityisavustushanketta ja niiden tarkoituksena on tarjota yksinkertainen väline lasten kanssa käytävään mediakasvatuskeskusteluun. Dialogikorttipakka muodostuu kysymys- ja väittämäkorteista, jotka tarjoavat lapselle mahdollisuuden sanallistaa omaa media-arkeaan. Keskustelua tukee myös korttien kuvitus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan dialogikorttien pedagogista perustaa mediakasvatuksen sekä dialogisen kasvatuksen käsitteen näkökulmasta. Dialogikortteja kehitettiin tuottamalla kirjastoammattilaisille ja opettajille verkkokysely sekä ohjaamalla 3.– 4. -luokkalaisille neljä pilottityöpajaa, missä he kuvasivat omaa media-arkeaan, ideoivat sopivia kysymyksiä ja väittämiä sekä testasivat jo tehtyjä kortteja. Myöhemmät pilottipajat peruuntuivat Covid-19-viruksen aiheuttaman pandemiatilanteen vuoksi.
Työpajojen pohjalta tuotettiin 24 kysymys- ja väittämäkorttia sisältävä Mediadialogia! - keskustelupakka. Pakan kortteja esiteltiin lokakuussa 2020 mediakasvatusseminaarissa, missä niistä vielä kerättiin kommentteja työpajaan osallistuneilta. Saadun palautteen pohjalta tuotettiin oppimateriaaliksi kaksi keskustelutyöpajaa sekä keskustelevan vanhempainillan mallipohja dialogikorttien pohjalta.
Dialogikortit ovat osa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa mediakasvatuksen erityisavustushanketta ja niiden tarkoituksena on tarjota yksinkertainen väline lasten kanssa käytävään mediakasvatuskeskusteluun. Dialogikorttipakka muodostuu kysymys- ja väittämäkorteista, jotka tarjoavat lapselle mahdollisuuden sanallistaa omaa media-arkeaan. Keskustelua tukee myös korttien kuvitus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kuvataan dialogikorttien pedagogista perustaa mediakasvatuksen sekä dialogisen kasvatuksen käsitteen näkökulmasta. Dialogikortteja kehitettiin tuottamalla kirjastoammattilaisille ja opettajille verkkokysely sekä ohjaamalla 3.– 4. -luokkalaisille neljä pilottityöpajaa, missä he kuvasivat omaa media-arkeaan, ideoivat sopivia kysymyksiä ja väittämiä sekä testasivat jo tehtyjä kortteja. Myöhemmät pilottipajat peruuntuivat Covid-19-viruksen aiheuttaman pandemiatilanteen vuoksi.
Työpajojen pohjalta tuotettiin 24 kysymys- ja väittämäkorttia sisältävä Mediadialogia! - keskustelupakka. Pakan kortteja esiteltiin lokakuussa 2020 mediakasvatusseminaarissa, missä niistä vielä kerättiin kommentteja työpajaan osallistuneilta. Saadun palautteen pohjalta tuotettiin oppimateriaaliksi kaksi keskustelutyöpajaa sekä keskustelevan vanhempainillan mallipohja dialogikorttien pohjalta.