Digitaalisen palvelualustan vaatimusmuotoilu osana Krapin palvelukonseptia
Saastamoinen, Heidi (2021)
Saastamoinen, Heidi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010018
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lisäarvon tuottamista uuden digitaalisen tietojärjestelmän avulla. Krapihovi Oy:lla on suunnitteilla uusi palvelukonsepti, jossa digitaalinen alusta on osana palvelukokonaisuutta. Projektissa keskityttiin etsimään ominaisuuksia, jotka tuottavat Krapihovi Oy:n asiakkaille lisäarvoa. Projekti on aloitettu alkuvuonna 2020. Opinnäytetyötä kirjoittaessa projekti on vielä kesken, se valmistunee loppuvuodesta 2021.
Työn tavoitteena on perehtyä ominaisuuksiin, joilla yhdistetään eri käyttäjät digitaalisella alustalla sekä tuotetaan lisäarvoa asiakkaille ja muille alustan käyttäjille. Opinnäytetyön tietoperustan muodostavat palvelumuotoilu ja siinä erityisesti asiakaskokemuksen muodostuminen ja lisäarvon tuottaminen. Toisena tietoperustana on tietojärjestelmän vaatimusmäärittely. Projektissa on sovellettu palvelumuotoilun periaatteita ja työkaluja. Lisäksi on tutustuttu tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyprosessiin. Vaatimusmäärittelyä varten on koottu digitaalinen palvelupolku tietojärjestelmäasiantuntijan käyttöön. Opinnäytetyön tuotoksena laadittu asiakkaan digitaalinen palvelupolku kuvaa, mitä tulevalla alustalla on tarkoitus tehdä.
Palvelupolku otettiin käyttöön keväällä 2021 ja sen avulla jatkettiin Krapi Camp -konseptin digitaalisen alustan suunnittelua. Tuotosta tullaan käyttämään apuna prosessin seuraaviin vaiheisiin, joita ovat virallinen vaatimusmäärittelydokumentin tuottaminen, alustan yksityiskohtaisempi suunnittelu, alustan pilotointi ja testaus. Kehittämistyön tuloksena Krapihovi Oy:llä on laajempi ymmärrys digitaalisen alustan asiakkaalle arvoa tuottavista ominaisuuksista sekä muista alustan toiminnallisuutta tukevista toiminnoista. Opinnäytetyötä ja sen prosessia voi soveltaa vastaavanlaisiin projekteihin. Asiakkaan palvelupolkua kannattaa kuvata ja hyödyntää yhteiskehittämisen kanssa asiakaskokemuksen parantamisessa ja liiketoiminnan tehostamisessa.
Työn tavoitteena on perehtyä ominaisuuksiin, joilla yhdistetään eri käyttäjät digitaalisella alustalla sekä tuotetaan lisäarvoa asiakkaille ja muille alustan käyttäjille. Opinnäytetyön tietoperustan muodostavat palvelumuotoilu ja siinä erityisesti asiakaskokemuksen muodostuminen ja lisäarvon tuottaminen. Toisena tietoperustana on tietojärjestelmän vaatimusmäärittely. Projektissa on sovellettu palvelumuotoilun periaatteita ja työkaluja. Lisäksi on tutustuttu tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyprosessiin. Vaatimusmäärittelyä varten on koottu digitaalinen palvelupolku tietojärjestelmäasiantuntijan käyttöön. Opinnäytetyön tuotoksena laadittu asiakkaan digitaalinen palvelupolku kuvaa, mitä tulevalla alustalla on tarkoitus tehdä.
Palvelupolku otettiin käyttöön keväällä 2021 ja sen avulla jatkettiin Krapi Camp -konseptin digitaalisen alustan suunnittelua. Tuotosta tullaan käyttämään apuna prosessin seuraaviin vaiheisiin, joita ovat virallinen vaatimusmäärittelydokumentin tuottaminen, alustan yksityiskohtaisempi suunnittelu, alustan pilotointi ja testaus. Kehittämistyön tuloksena Krapihovi Oy:llä on laajempi ymmärrys digitaalisen alustan asiakkaalle arvoa tuottavista ominaisuuksista sekä muista alustan toiminnallisuutta tukevista toiminnoista. Opinnäytetyötä ja sen prosessia voi soveltaa vastaavanlaisiin projekteihin. Asiakkaan palvelupolkua kannattaa kuvata ja hyödyntää yhteiskehittämisen kanssa asiakaskokemuksen parantamisessa ja liiketoiminnan tehostamisessa.