Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palvelusuunnitelmalla selkeyttä arkeen? : Perheiden ajatuksia kehitysvammaisen henkilön palvelusuunnitelmaprosessista

Hyttinen, Maiju; Pasma, Laura (2009)

 
Avaa tiedosto
OpnHyttinenPasma.pdf (968.1Kt)
Lataukset: 


Hyttinen, Maiju
Pasma, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911246017
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään palvelusuunnitelman tekemistä kehitysvammaisten henkilöiden vanhempien näkökulmasta Etelä-Pohjanmaalla. Palvelusuunnitelma on kunnan ja asiakkaan välinen lakisääteinen asiakirja, joka laaditaan kehitysvammaiselle henkilölle yksilöllisten palvelukokonaisuuksien hahmottamiseksi. Palvelusuunnitelma tehdään yleensä kehitysvammaisen henkilön siirtymävaiheissa. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Keski-Suomen ja Pohjanmaan maakuntien verkostoitunut vammaistyön kehittämisyksikkö POKEVA – hankkeen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esille asiakkaan näkökulma palvelusuunnitelman tekemisessä sekä kehittää palvelusuunnitelman tekemistä Etelä-Pohjanmaalla.

Opinnäytetyötä varten tehtiin kymmenen haastattelua. Haastateltavat hankittiin yhteistyössä POKEVA - hankkeen kanssa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Haastattelut tehtiin ja tutkimustulokset avattiin kolmessa teemassa: ennen palvelusuunnitelmapalaveria, palvelusuunnitelmapalaverissa ja palvelusuunnitelmapalaverin jälkeen.

Etelä-Pohjanmaalla palvelusuunnitelmaa ei tehdä prosessinomaisesti eikä kunnan työntekijän ja asiakkaan välille muodostu luottamussuhdetta. Tutkimustuloksista selvisi, että palvelusuunnitelman tekemisen etukäteisvalmisteluun ei panostettu. Haastateltaville ei lähetetty esimerkiksi palvelusuunnitelmalomaketta tai muuta asiaan liittyvää materiaalia. Kehitysvammaisen henkilön läsnäolo palvelusuunnitelman tekemisessä koettiin tärkeäksi.

Johtopäätöksinä voi todeta, että palvelusuunnitelma tulisi tehdä vaiheittain eli prosessinomaisesti ja palvelusuunnitelman merkitystä tulisi korostaa asiakkaille. Vastuuhenkilön määrittäminen sekä vastuunjako palveluiden toteutumisesta tulisi olla selkeämpää mitä tähän mennessä on ollut. Palvelusuunnitelman tekemistä pitäisi yhtenäistää, jotta palvelusuunnitelmarutiinit tulisivat tutuksi asiakkaalle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste