Onnistunut vaikuttajamarkkinointi
Ala-Könni, Nora (2021)
Ala-Könni, Nora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010089
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaista vaikuttajamarkkinointia ja millaisia kaupallisia yhteistöitä yritysten ja vaikuttajien kannattaa Instagramissa toteuttaa, jos kohderyhmänä on 20–30-vuotiaat nuoret naiset. Vaikuttajamarkkinoinnissa on tärkeää etsiä yrityksen arvoihin ja kohderyhmiin sopivia vaikuttajia, jotka välittävät kiinnostavia tarinoita valituille kohderyhmille. Onnistunut vaikuttajamarkkinointi on sellaista, että vaikuttaja saa häntä seuraavan yleisön luottamaan hänen mielipiteisiinsä. Työn tietoperustassa käydään läpi vaikuttajamarkkinointiin liittyvät tärkeät käsitteet ja selkeytetään niitä. Tärkeässä osassa on myös vastuullisuus, sillä oletuksena on, että tälle kohderyhmälle se on tärkeä arvo ja he vaativat vastuullisuutta myös markkinoinnilta. Vastuullisuutta vaikuttajamarkkinoinnissa voivat olla esimerkiksi rehellisyys ja läpinäkyvyys.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen työ, jossa toteutettiin maaliskuun 2021 aikana kahdeksan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Näiden haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään 20–30-vuotiaiden naisten ajatuksia ja mieltymyksiä neljästä eri teemasta, jotka liittyvät vaikuttajamarkkinointiin, vastuullisuuteen ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksesta voidaan todeta, että kohderyhmän mieleen vaikuttajamarkkinoinnissa on aito, samaistuttava ja persoonallinen sisältö.
Nykyään vaikuttajamarkkinointia esiintyy sosiaalisessa mediassa niin laajasti ja monipuolisesti, että on tärkeää yrityksille ja vaikuttajille erottua joukosta positiivisesti valitun kohderyhmän silmissä, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan. Kaupallisissa yhteistöissä on järkevää panostaa siihen, ettei kummankaan osapuolen maine kärsi. Tämä opinnäytetyö hyödyttää niitä yrityksiä, jotka käyttävät vaikuttajamarkkinointia ja kaupallisia yhteistöitä markkinointikeinona tai pohtivat lähtevänsä mukaan niihin sekä myös vaikuttajia, jotka ovat aktiivisia Instagramissa.
Opinnäytetyö on tutkimustyyppinen työ, jossa toteutettiin maaliskuun 2021 aikana kahdeksan puolistrukturoitua teemahaastattelua. Näiden haastatteluiden avulla pyrittiin selvittämään 20–30-vuotiaiden naisten ajatuksia ja mieltymyksiä neljästä eri teemasta, jotka liittyvät vaikuttajamarkkinointiin, vastuullisuuteen ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksesta voidaan todeta, että kohderyhmän mieleen vaikuttajamarkkinoinnissa on aito, samaistuttava ja persoonallinen sisältö.
Nykyään vaikuttajamarkkinointia esiintyy sosiaalisessa mediassa niin laajasti ja monipuolisesti, että on tärkeää yrityksille ja vaikuttajille erottua joukosta positiivisesti valitun kohderyhmän silmissä, jotta asetetut tavoitteet saavutetaan. Kaupallisissa yhteistöissä on järkevää panostaa siihen, ettei kummankaan osapuolen maine kärsi. Tämä opinnäytetyö hyödyttää niitä yrityksiä, jotka käyttävät vaikuttajamarkkinointia ja kaupallisia yhteistöitä markkinointikeinona tai pohtivat lähtevänsä mukaan niihin sekä myös vaikuttajia, jotka ovat aktiivisia Instagramissa.