Urajohtaminen Yritys X:n henkilöasiakaspalvelussa
Nyman, Jemina (2021)
Nyman, Jemina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010107
Tiivistelmä
Jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen ovat tärkeitä taitoja nykyajan työelämässä. On sekä työnantajan että työntekijän etu, että työntekijällä on monenlaisia taitoja, jotka auttavat pysymään työelämässä, vaikka oma työ muuttuu. Hyvällä urajohtamisella on positiivinen vaikutus sekä yritykseen että sen työntekijöihin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää urajohtamisen nykytila Yritys X:n henkilöasiakaspalvelussa työntekijöiden ja esimiesten näkökulmasta sekä urajohtamiseen käytettävät menetelmät ja esimiesten tarvitsema tuki urajohtamisessa. Yhtenä tavoitteena oli myös selvittää, millaisia tarpeita ja toiveita Yritys X:n henkilöasiakaspalvelussa työskentelevillä henkilöillä sekä heidän esimiehillä on uraohjauksen suhteen.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisesti, kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimusta varten toteutettiin kaksi eri kyselyä tammikuussa 2021 sekä tämän lisäksi haastattelin osaa henkilöasiakaspalvelun esimiehistä maaliskuussa 2021.
Tutkimustuloksista selvisi, että sekä henkilöasiakaspalvelun työntekijät että esimiehet kokivat tarvetta urajohtamisen päivitykselle Yritys X:n henkilöasiakaspalvelussa. Isoimpina kokonaisuuksina tutkimuksesta nousi esiin keskustelun vähäinen määrä työntekijöiden ja esimiesten välillä tähän aiheeseen liittyen. Tämän lisäksi tiedon puute eri urakehitysmahdollisuuksista niin työntekijöiden kuin esimiestenkin puolella nousi esiin. Aikatauluhaasteet sekä urajohtamisen tasoero esimiesten välillä nousivat myös esiin tutkimustuloksista.
Urajohtamista Yritys X:n henkilöasiakaspalvelussa on syytä päivittää ja lisätä. Työntekijöiden saama urajohtamisen taso vaihtelee esimiesten välillä, tätä tasoeroa on syytä lähteä tasoittamaan nimenomaan sillä tiedon ja osaamisen lisäämisellä niille esimiehille, jotka kokevat kaipaavansa lisää koulutusta tai valmennusta asian suhteen. Keskustelua tähän asiaan liittyen työntekijöiden sekä esimiesten välillä on syytä lisätä. Tällä tavalla työntekijän kokemus siitä, että työnantaja välittää hänestä ja haluaa auttaa häntä kehittymään kasvaa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää urajohtamisen nykytila Yritys X:n henkilöasiakaspalvelussa työntekijöiden ja esimiesten näkökulmasta sekä urajohtamiseen käytettävät menetelmät ja esimiesten tarvitsema tuki urajohtamisessa. Yhtenä tavoitteena oli myös selvittää, millaisia tarpeita ja toiveita Yritys X:n henkilöasiakaspalvelussa työskentelevillä henkilöillä sekä heidän esimiehillä on uraohjauksen suhteen.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisesti, kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimusta varten toteutettiin kaksi eri kyselyä tammikuussa 2021 sekä tämän lisäksi haastattelin osaa henkilöasiakaspalvelun esimiehistä maaliskuussa 2021.
Tutkimustuloksista selvisi, että sekä henkilöasiakaspalvelun työntekijät että esimiehet kokivat tarvetta urajohtamisen päivitykselle Yritys X:n henkilöasiakaspalvelussa. Isoimpina kokonaisuuksina tutkimuksesta nousi esiin keskustelun vähäinen määrä työntekijöiden ja esimiesten välillä tähän aiheeseen liittyen. Tämän lisäksi tiedon puute eri urakehitysmahdollisuuksista niin työntekijöiden kuin esimiestenkin puolella nousi esiin. Aikatauluhaasteet sekä urajohtamisen tasoero esimiesten välillä nousivat myös esiin tutkimustuloksista.
Urajohtamista Yritys X:n henkilöasiakaspalvelussa on syytä päivittää ja lisätä. Työntekijöiden saama urajohtamisen taso vaihtelee esimiesten välillä, tätä tasoeroa on syytä lähteä tasoittamaan nimenomaan sillä tiedon ja osaamisen lisäämisellä niille esimiehille, jotka kokevat kaipaavansa lisää koulutusta tai valmennusta asian suhteen. Keskustelua tähän asiaan liittyen työntekijöiden sekä esimiesten välillä on syytä lisätä. Tällä tavalla työntekijän kokemus siitä, että työnantaja välittää hänestä ja haluaa auttaa häntä kehittymään kasvaa.