Valio Oivariinin laadunhallinta: Tuotereklamaatioihin perehtyminen
Vierelä, Satu (2021)
Vierelä, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010137
Tiivistelmä
Laatu on jokaiselle yritykselle aina ajankohtainen aihe, joka tarvitsee jatkuvaa seurantaa, kehittämistä ja ohjausta eli laadunhallintaa. Tässä opinnäytetyössä perehdytään rasvaseoslevite Oivariinin laadunhallintaan. Työn toimeksiantaja toimi Valio Oy Seinäjoki. Kyseinen aihe nousi ajankohtaiseksi, kun Oivariinia koskevat reklamaatiot lisääntyivät. Tutkimuksessa pyrittiin löytämään syyt, jotka ovat aikaan saaneet reklamoitujen tuotteiden laatuvirheet ja etsittiin vastauksia muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Mistä laatuvirheet johtuvat? Millä keinoilla laatuvirheistä voidaan pyrkiä eroon? Millä keinoilla laatua voidaan parantaa?
Työn kirjallisuusosion aluksi perehdytään laatuun käsitteenä ja sen merkitykseen elintarvikealalla. Sen jälkeen käsitellään Oivariinin laadunvarmistuksessa käytettäviä menetelmiä: spektrometriaa ja aistinvaraista arviointia. Seuraavaksi tehdään katsaus ravintorasvoihin, joista pääpaino on maitorasvassa ja voissa. Lopussa on katsaus Oivariinin valmistuksesta ja laadunhallinnasta.
Tutkimustyössä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tarvittava aineisto kerättiin Valion MMC-järjestelmästä. Järjestelmästä kerättiin kaikki vuoden 2020 Oivariinia koskevat reklamaatiot yhdeksi koosteeksi. Koostetta käsiteltiin tilastollisin menetelmin, jotta saatiin selville suurimmat ongelmakohdat ja -tuotteet, jotka ohjasivat tutkimusta eteenpäin. Seuraavaksi perehdyttiin tarkemmin reklamoitujen tuotteiden valmistusajankohtien tapahtumiin ja etsittiin mahdollisia laatuvirheiden aiheuttajia.
Saatuja tutkimustuloksia ja omia työn ohessa tehtyjä havaintoja hyödyntämällä tehtiin ehdotuksia, joita Oivariinin laadunparantamiseksi voitaisiin toteuttaa. Ehdotuslistalle päätyi toimintaohjeita muun muassa aloitus- ja tuotevaihtotilanteissa toimimiseen ja myyntiinhyväksynnän tekemiseen. Tutkimustulosten perusteella ei noussut esille mitään erityisen yllättävää. Tulokset kuitenkin tukivat ja antoivat perusteita jo olemassa olleille olettamuksille laatuvirheiden syntysyistä. Työn lopullisena tuloksena syntyi listaus parannusehdotuksista, mutta itse reklamaatiokoostetta voidaan myös pitää tuloksena ja sitä voidaan mahdollisesti hyödyntää Valiolla muihinkin tarkoituksiin. Osia työstä on jätetty julkaisematta, sillä ne sisältävät liike- ja ammattisalaisuuksia.
Työn kirjallisuusosion aluksi perehdytään laatuun käsitteenä ja sen merkitykseen elintarvikealalla. Sen jälkeen käsitellään Oivariinin laadunvarmistuksessa käytettäviä menetelmiä: spektrometriaa ja aistinvaraista arviointia. Seuraavaksi tehdään katsaus ravintorasvoihin, joista pääpaino on maitorasvassa ja voissa. Lopussa on katsaus Oivariinin valmistuksesta ja laadunhallinnasta.
Tutkimustyössä hyödynnettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja tarvittava aineisto kerättiin Valion MMC-järjestelmästä. Järjestelmästä kerättiin kaikki vuoden 2020 Oivariinia koskevat reklamaatiot yhdeksi koosteeksi. Koostetta käsiteltiin tilastollisin menetelmin, jotta saatiin selville suurimmat ongelmakohdat ja -tuotteet, jotka ohjasivat tutkimusta eteenpäin. Seuraavaksi perehdyttiin tarkemmin reklamoitujen tuotteiden valmistusajankohtien tapahtumiin ja etsittiin mahdollisia laatuvirheiden aiheuttajia.
Saatuja tutkimustuloksia ja omia työn ohessa tehtyjä havaintoja hyödyntämällä tehtiin ehdotuksia, joita Oivariinin laadunparantamiseksi voitaisiin toteuttaa. Ehdotuslistalle päätyi toimintaohjeita muun muassa aloitus- ja tuotevaihtotilanteissa toimimiseen ja myyntiinhyväksynnän tekemiseen. Tutkimustulosten perusteella ei noussut esille mitään erityisen yllättävää. Tulokset kuitenkin tukivat ja antoivat perusteita jo olemassa olleille olettamuksille laatuvirheiden syntysyistä. Työn lopullisena tuloksena syntyi listaus parannusehdotuksista, mutta itse reklamaatiokoostetta voidaan myös pitää tuloksena ja sitä voidaan mahdollisesti hyödyntää Valiolla muihinkin tarkoituksiin. Osia työstä on jätetty julkaisematta, sillä ne sisältävät liike- ja ammattisalaisuuksia.