Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työhyvinvointi ja uhkaavat asiakaspalvelutilanteet matkailu- ja ravintola-alalla

Aly, Matilda Sabina (2021)

 
Avaa tiedosto
Aly_Matilda.pdf (672.7Kt)
Lataukset: 


Aly, Matilda Sabina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010112
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan majoitus- ja ravintola-alalla esiintyvien haastavien asiakaspalvelutilanteiden vaikutusta työhyvinvointiin työntekijöiden näkökulmasta. Työn tarkoituksena oli tehdä tutkimus haastavista asiakaspalvelutilanteista, jotka ovat väistämättömiä ravintola-alalla ja selvittää, kuinka tilanteista pystyy selviämään. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää työntekijöiden hyvinvointia ja löytää kriittiset vaiheet uhkaavista tilanteista kokemusten perusteella sekä löytää keinoja selvitä haastavista ja uhkaavat asiakaspalvelutilanteista, jotka vaikuttavat työturvallisuuteen. Työ on tarkoitettu tueksi asiakaspalvelun ammattilaisille ja yrityksille.

Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin käyttämällä CIT- haastattelumenetelmää. Haastattelut toteutettiin haastattelemalla eri majoitus- ja ravintolapalveluyritysten henkilöstöä Etelä-Pohjanmaan alueella. Tutkimuksessa selvitettiin miten työntekijät käsittelevät tilanteita, miten yritykset tukevat tilanteissa ja miten työntekijät haluaisivat, että heitä tuettaisiin. Lisäksi selvitettiin, minkälaiset toimintaohjeet olisivat haastateltavien mielestä hyvät.

Haastatteluissa ilmeni, että jokainen haastateltavista oli kokenut uhkaavia ja haastavia asiakaspalvelutilanteita. Haastatteluissa selvisi, että ravintola-alan yrityksissä uhkaavien asiakaskohtaamisten perehdytys on liian vähäistä tai olematonta. Ravintola-alalla tarvitaan enemmän perehdytystä ja valmiuksia tukea työntekijää tilanteissa. Työn lopuksi kehiteltiin yleinen toimintaohjemalli uhkatilanteisiin, jonka voi liittää esimerkiksi perehdytyskansioon.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste