Henkilöbrändi ja verkkoportfolio työnhaussa erottumisen tueksi
Henriksson, Vilma (2021)
Henriksson, Vilma
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110160
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändin ja verkkoportfolion rakentaminen työnhaussa erottumisen tueksi. Luovalla alalla työskenteleville oman osaamisen todistaminen voi osoittautua hankalaksi, ellei henkilöllä ole tarpeeksi konkreettista näyttöä. Erityisesti nuorten työnhakijoiden työnhakuprosesseissa erottumisen haasteeksi nousee usein se, että kokeneempaakin osaamista on tarjolla. Opinnäytetyön päätavoitteena on rakentaa selkeä henkilöbrändi, jonka pohjalta luodaan kilpailukykyinen verkkoportfolio. Työn toimeksiantajana toimii Luova toimisto Krea.
Opinnäytetyön tuotoksena rakennetaan tietoperustan pohjalta henkilön omaa osaamista, persoonaa ja työnäytteitä esittelevä verkkoportfolio. Tietoperustassa käsitellään henkilöbrändin merkitystä työnhaussa sekä nuoren työnhakijan erottuvuustekijöitä. Lisäksi käydään läpi henkilöbrändin ja verkkoportfolion rakennusprosessin eri vaiheet.
Tuotoksen suunnittelu ja rakennus sijoittuivat kevääseen 2021. Aluksi tehtiin itsetuntemustutkimuksia ja haastatteluja oman henkilöbrändin selkeyttämiseksi. Seuraavaksi luotiin henkilön työelämän tavoitteita vastaavat kohdepersoonat, joiden perusteella verkkoportfolion rakenne ja visuaalinen ilme suunniteltiin ja toteutettiin.
Lopputuloksena syntyi onnistunut henkilön ammatillista osaamista ja työnäytteitä esittelevä verkkoportfolio, joka kuvastaa visuaalisen ilmeen kautta henkilön persoonaa. Onnistumista mitattiin pyytämällä kommentteja opinnäytetyön tekijän markkinointitiimin entiseltä esimieheltä. Kommenttien perusteella tuotos kuvaa onnistuneesti henkilön persoonaa ja ammattitaitoa. Valmis verkkoportfolio löytyy osoitteesta www.vilmahenriksson.com.
Opinnäytetyön tuotoksena rakennetaan tietoperustan pohjalta henkilön omaa osaamista, persoonaa ja työnäytteitä esittelevä verkkoportfolio. Tietoperustassa käsitellään henkilöbrändin merkitystä työnhaussa sekä nuoren työnhakijan erottuvuustekijöitä. Lisäksi käydään läpi henkilöbrändin ja verkkoportfolion rakennusprosessin eri vaiheet.
Tuotoksen suunnittelu ja rakennus sijoittuivat kevääseen 2021. Aluksi tehtiin itsetuntemustutkimuksia ja haastatteluja oman henkilöbrändin selkeyttämiseksi. Seuraavaksi luotiin henkilön työelämän tavoitteita vastaavat kohdepersoonat, joiden perusteella verkkoportfolion rakenne ja visuaalinen ilme suunniteltiin ja toteutettiin.
Lopputuloksena syntyi onnistunut henkilön ammatillista osaamista ja työnäytteitä esittelevä verkkoportfolio, joka kuvastaa visuaalisen ilmeen kautta henkilön persoonaa. Onnistumista mitattiin pyytämällä kommentteja opinnäytetyön tekijän markkinointitiimin entiseltä esimieheltä. Kommenttien perusteella tuotos kuvaa onnistuneesti henkilön persoonaa ja ammattitaitoa. Valmis verkkoportfolio löytyy osoitteesta www.vilmahenriksson.com.