Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uni ja palautuminen opettajilla : arjen valinnoilla merkitystä

Purola, Marianne (2021)

 
Avaa tiedosto
Purola_Marianne.pdf (2.376Mt)
Lataukset: 


Purola, Marianne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110156
Tiivistelmä
Uni on edellytys hyvinvoinnille, mielenterveydelle, uuden oppimiselle sekä tiedon käsittelylle. Palautuminen on taas toiminnan perusta. Jos palautumista ei tapahdu, kaikki toiminta kärsii. Palautuminen ja uni ovat herkkiä terveysmittareita, sillä niin fyysiset kuin pyykkiset rasitustekijät heijastuvat niissä nopeasti. Uneen ja palautumiseen panostaminen on tärkeää terveyden, työkyvyn ja elämänlaadun sekä kauttaaltaan kansanterveyden näkökulmasta.

Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Kestävä aivoterveyshankkeessa mukana oleville Tampereen kaupungin peruskoulun opettajille uneen ja palautumiseen vaikuttavista tekijöistä, ja nostaa esille mahdollisia työkaluja niiden parantamiseksi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa unta ja palautumista edistäviä sekä heikentäviä tekijöitä Firstbeat-hyvinvointianalyysi mittarin sekä päiväkirjamerkintöjen kautta.

Opinnäytetyön kohderyhmänä ovat opettajat (N=23). Opettajat valikoituivat Kestävä aivoterveyshankkeen 70 opettajan joukosta. Opettajat täyttivät ennen Firstbeat –mittauksen aloittamista kyselyn, missä oli Likertin asteikolla
hyvinvointiin liittyviä väittämiä. Kohderyhmän henkilöt pitivät Firstbeat -mittaria mittausohjeiden mukaisesti kolme vuorokautta. Päiviinsä sisältyviä toimintoja ja tuntemuksia opettajat täyttivät mittauksen ohella Firstbeatin verkkosivustolla olleeseen päiväkirjaan.

Tulosten mukaan opettajien unen ja palautumisen määrä ja laatu vaihtelivat melko suuresti. Palauttavat tauot puuttuivat päivistä erityisesti opettajilta, jotka muutenkin kokivat olevansa stressaantuneita. Heillä unijaksojen pituudet olivat myös keskimäärin lyhyempiä. Opettajat, jotka kokivat nukkuvansa hyvin, olivat löytäneet sopivia tapoja elämäänsä tukemaan palautumista ja nukkumista. Kauttaaltaan opettajien toiminnan täytteiset työ -sekä vapaapäivät tuovat haasteita riittävään palautumiseen. Pienilläkin palautumista edistävillä valinnoilla näytti olevan kuitenkin suuri merkitys stressin ja palautumisen tasapainoon ja sitä kautta parempaan uneen.

Tämän opinnäytteen myötä Kestävä aivoterveyshankkeen toimijat sekä kohderyhmän edustajat saavat tärkeää tietoa uneen ja palautumiseen liittyvistä tekijöistä yksilö- ja yhteisötasolla. Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan laajemmin hyödyntää Kestävä aivoterveyshankkeen edetessä yksilö, yhteisö kuin organisaatiotasolla kun otetaan uudenlaisia toimintatapoja käyttöön aivoterveyden, työhyvinvoinnin ja tuloksellisuuden edistämiseksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste