Audioreportaasin mahdollisuudet sisältömarkkinoinnin välineenä
Kuivanen, Arttu (2021)
Kuivanen, Arttu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110184
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään millä keinoin onnistunut audioreportaasi luodaan ja soveltuuko audioreportaasi sisältömarkkinoinnin välineeksi. Tutkimuksessa asiaa selvitetään sisältömarkkinoinnin ja audion ammattilaisten haastattelujen sekä kirjallisten lähteiden kautta.
Sisältömarkkinoinnin trendeihin ja podcastin suosion kasvuun perustuen audioreportaasia voidaan pitää potentiaalisena sisältömarkkinoinnin välineenä. Tarinallinen, tunteisiin vetoava ja elämyksellinen äänikerronta vetoavat kuuntelijaan. Audioreportaasi vaatii kuitenkin enemmän resursseja ja ammattitaitoa kuin tavallinen audiosisältö. Reportaasin tuoma lisäarvo tulee selvittää ja perustella jo suunnitteluvaiheessa, jotta lopputulos palvelee kuulijaa.
Audioreportaasin kohdalla olennaisessa osassa ovat samat asiat, mitkä pätevät muuhunkin audion tekemiseen sekä sisältömarkkinointiin: oma kohderyhmä on syytä tuntea, jotta sisältö miellyttää sen vastaanottajaa. This thesis examines the means by which a successful audio reportage is created and whether the audio reportage is suitable as a tool for content marketing. The study explores the issue through interviews with content marketing and audio professionals, as well as written sources.
Based on content marketing trends and the growing popularity of the podcast, audio reportage can be considered a potential content marketing tool. A storytelling, emotional and experiential narrative appeals to the listener. However, audio reportage requires more resources and expertise than regular audio content. The added value brought by the reportage must be clarified and justified already at the planning stage, so that the end result serves the listener.
In the case of audio reportage, the same things are essential that apply to other audio production as well as content marketing: the creator must know their target audience so that the content created pleases its recipient.
Sisältömarkkinoinnin trendeihin ja podcastin suosion kasvuun perustuen audioreportaasia voidaan pitää potentiaalisena sisältömarkkinoinnin välineenä. Tarinallinen, tunteisiin vetoava ja elämyksellinen äänikerronta vetoavat kuuntelijaan. Audioreportaasi vaatii kuitenkin enemmän resursseja ja ammattitaitoa kuin tavallinen audiosisältö. Reportaasin tuoma lisäarvo tulee selvittää ja perustella jo suunnitteluvaiheessa, jotta lopputulos palvelee kuulijaa.
Audioreportaasin kohdalla olennaisessa osassa ovat samat asiat, mitkä pätevät muuhunkin audion tekemiseen sekä sisältömarkkinointiin: oma kohderyhmä on syytä tuntea, jotta sisältö miellyttää sen vastaanottajaa.
Based on content marketing trends and the growing popularity of the podcast, audio reportage can be considered a potential content marketing tool. A storytelling, emotional and experiential narrative appeals to the listener. However, audio reportage requires more resources and expertise than regular audio content. The added value brought by the reportage must be clarified and justified already at the planning stage, so that the end result serves the listener.
In the case of audio reportage, the same things are essential that apply to other audio production as well as content marketing: the creator must know their target audience so that the content created pleases its recipient.