Sähköautot, energiantuotanto ja uudet teknologiat – Rakentava ilmastojournalismi Helsingin Sanomissa 1.10.–31.12.2020
Määttä, Ronja (2021)
Määttä, Ronja
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110201
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö selvittää, miten Helsingin Sanomien uutisointi tuo
esiin mahdollisia ratkaisuja ilmastonmuutokseen tai jo onnistuneita ilmastotoimia sekä millaisia esitellyt ratkaisut ovat.
Tutkimuksen aineistona on Helsingin Sanomien verkkosivuilla 1.10.–31.12.2020 julkaistut
artikkelit, jotka käsittelevät ilmastonmuutosta, sen seurauksia, hillintää tai ehkäisyä. Aineisto koostuu yhteensä 99 artikkelista. Koko aineistoa käytetään, kun selvitetään rakentavien ilmastoartikkelien osuus kaikista ilmastoartikkeleista. Tarkemman analyysin aineistona käytetään rakentavasta näkökulmasta kirjoitettuja ilmastoartikkeleita, joita on yhteensä 42.
Tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi. Rakentavista artikkeleista analysoidaan ensin
niiden teemoja ja sitä, ketkä jutuissa pääsevät ääneen. Ratkaisuita ja rakentavuutta analysoidaan kolmen aineistosta erottuvan teeman kautta. Ne ovat poliittiset toimet ja säätely, energian- ja lämmöntuotannon muutos sekä uudet teknologiat ja keksinnöt.
Rakentavien ilmastoartikkelien aiheista korostuvat liikenteen päästöt, energian- ja lämmöntuotanto sekä päästöjen vähentäminen valtioiden tasolla. Eniten ääneen pääsevät poliitikot, tutkijat ja asiantuntijat sekä yritysten edustajat.
Aineiston analyysistä selviää, että poliittisiin päätöksiin liittyvissä ratkaisuissa korostuu selkeästi liikenteen sähköistämiseen liittyvät toimet. Energiantuotantoon liittyvissä ratkaisuissa taas korostuu tulevaisuuteen katsova näkökulma. Uusiin teknologioihin liittyville ratkaisuille on yhteistä, että niiden on todettu toimivan, mutta niitä ei vielä hyödynnetä laajasti.
Tutkimuksen johtopäätös on, että rakentavasta näkökulmasta kirjoitetut ilmastoartikkelit käsittelevät suurimpien päästöjen aiheuttajia. Artikkelien ratkaisut liittyvät rakenteellisiin muutoksiin, joita ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii. Erityisesti poliittiset ratkaisut ovat kuitenkin usein epämääräisiä ja lukijan on vaikeaa hahmottaa, millaisia muutoksia ratkaisut vaativat ja mitä ratkaisut merkitsevät yksittäisen ihmisen näkökulmasta.
esiin mahdollisia ratkaisuja ilmastonmuutokseen tai jo onnistuneita ilmastotoimia sekä millaisia esitellyt ratkaisut ovat.
Tutkimuksen aineistona on Helsingin Sanomien verkkosivuilla 1.10.–31.12.2020 julkaistut
artikkelit, jotka käsittelevät ilmastonmuutosta, sen seurauksia, hillintää tai ehkäisyä. Aineisto koostuu yhteensä 99 artikkelista. Koko aineistoa käytetään, kun selvitetään rakentavien ilmastoartikkelien osuus kaikista ilmastoartikkeleista. Tarkemman analyysin aineistona käytetään rakentavasta näkökulmasta kirjoitettuja ilmastoartikkeleita, joita on yhteensä 42.
Tutkimusmenetelmänä on sisällönanalyysi. Rakentavista artikkeleista analysoidaan ensin
niiden teemoja ja sitä, ketkä jutuissa pääsevät ääneen. Ratkaisuita ja rakentavuutta analysoidaan kolmen aineistosta erottuvan teeman kautta. Ne ovat poliittiset toimet ja säätely, energian- ja lämmöntuotannon muutos sekä uudet teknologiat ja keksinnöt.
Rakentavien ilmastoartikkelien aiheista korostuvat liikenteen päästöt, energian- ja lämmöntuotanto sekä päästöjen vähentäminen valtioiden tasolla. Eniten ääneen pääsevät poliitikot, tutkijat ja asiantuntijat sekä yritysten edustajat.
Aineiston analyysistä selviää, että poliittisiin päätöksiin liittyvissä ratkaisuissa korostuu selkeästi liikenteen sähköistämiseen liittyvät toimet. Energiantuotantoon liittyvissä ratkaisuissa taas korostuu tulevaisuuteen katsova näkökulma. Uusiin teknologioihin liittyville ratkaisuille on yhteistä, että niiden on todettu toimivan, mutta niitä ei vielä hyödynnetä laajasti.
Tutkimuksen johtopäätös on, että rakentavasta näkökulmasta kirjoitetut ilmastoartikkelit käsittelevät suurimpien päästöjen aiheuttajia. Artikkelien ratkaisut liittyvät rakenteellisiin muutoksiin, joita ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii. Erityisesti poliittiset ratkaisut ovat kuitenkin usein epämääräisiä ja lukijan on vaikeaa hahmottaa, millaisia muutoksia ratkaisut vaativat ja mitä ratkaisut merkitsevät yksittäisen ihmisen näkökulmasta.