Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pedagoginen tori ja kahvila: Tilaa vuorovaikutukselle ja kehittämiselle instrumenttiopettajien työssä

Pulkkinen, Kirsi (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Pulkkinen_Kirsi.pdf (1.252Mt)
Lataukset: 


Pulkkinen, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110164
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Instrumenttiopettajien työ on yksinäistä - vailla aktiivisen pedagogisen vuorovaikutuksen ja -peilaamisen kenttää. Alalle ei ole jalkautettu osallistavaa kehittämistyötä eikä vapaamuotoiselle luovalle vuorovaikutukselle ole foorumeja.
Kehittämistyön tavoitteena oli luoda käytänteitä hiljaisen tiedon jakamiseen ja vuorovaikutuksen sekä ammatillisen osaamisen kehittämiseen. Kehittämismenetelmille/foorumeille annettiin nimeksi pedagoginen tori ja -kahvila. Pyrittiin luomaan toimivat kehittämismenetelmät musiikkioppilaitos ympäristöön. Foorumeja kehitettiin käytännön kokeilujen ja havaintojen kautta vuosien 2018–2020 aikana. Kyselyllä saatiin selville, että oppilaitoksen opettajilla on kaipaus pedagogiseen vuorovaikutukseen ja valmiutta osaamisensa jakamiseen.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys perustui kansainväliseen ja kansalliseen ajankohtaiseen tieteelliseen tutkimukseen ja kirjallisuuteen. Työn johdanto ja tietopohja avasivat vuorovaikutuksen merkityksiä ammattialan kehittämisen kannalta. Kehittämistyössä koettiin tärkeänä tavoitteena osallistavien kehittämismenetelmien ja foorumien luominen alan organisaatioiden käyttöön.
Työn konkreettisena tuloksena kehitettiin pedagoginen kahvila ja -tori. Foorumit toimivat hyvien käytänteiden, ideoiden, kokemusten ja tiedon jakamisen, soveltamisen ja edelleen kehittämisen ympäristöinä. Kahvila tukee avointa vuorovaikutusta, dialogisuutta ja luottamuksellisen keskustelukulttuurin rakentamista. Pedagoginen tori on hiljaisen tiedon, hyvien käytänteiden ja ideoiden jakamisen ja edelleen kehittämisen ympäristö. Toria voidaan käyttää pedagogiseen muotoiluun ja tuotteistamiseen. Menetelmät ovat hyödynnettävissä monipuolisina kehittämisen ja vuorovaikutuksen foorumeina musiikkioppilaitosten arjessa ja projektien ja hankkeiden yhteydessä esimerkiksi oppilaitosten kansainvälisessä yhteistyössä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste