Henkilöbrändiä tukevan portfolion rakentaminen
Koski, Veerti (2021)
Koski, Veerti
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110249
Tiivistelmä
Luovan alan työpaikoista on kova kilpailu, samaa paikkaa voivat hakea kymmenet tai sadat hakijat. Tämän takia on tärkeää pyrkiä erottumaan joukosta sekä persoonallaan, että osaamisellaan. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on rakentaa työnhakua tukeva verkkopohjainen portfolio. Portfolion avulla pystyy helposti näyttämään omaa osaamistaan sekä persoonaansa. Päätavoite tässä opinnäytetyössä on rakentaa henkilöbrändiä tukeva verkkoportfolio. Alatavoitteena on tehdä ammatillinen henkilöbrändi. Henkilöbrändi on rajattu käsittelemään ammatillista henkilöbrändiä, eikä esimerkiksi asiantuntijahenkilöbrändiä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Haaga-Helian liiketalouden tradenomien Luova toimisto Krea.
Henkilöbrändäyksellä tarkoitetaan mielikuvaa, joka muille ihmisille on henkilöstä syntynyt. Kaikilla ihmisillä on henkilöbrändi, jota voi tietoisesti kehittää ja vahvistaa. Henkilöbrändäyksestä on puhuttu 1990-luvulta lähtien, jolloin kyseessä oli usein yritysjohtajien brändäyksestä edustamaan tiettyä kuvaa yrityksestä. Nykyään arvostetaan ihmisläheisempää ja samaistuttavampaa henkilöbrändiä. Monet yritykset onkin valjastaneet tavallisia työntekijöitä edustamaan yritystä.
Portfolion rakensin Wix.com verkkoalustalle ja portfolio löytyy osoitteesta https://veertiko.wixsite.com/website. Verkkosivuilla on viisi pääsivua, jotka ovat ”Etusivu”, ”Tietoja”, ”Portfolio”, ”CV” ja ”Ota yhteyttä”. Portfolio sivulta löytyy neljä tärkeintä työnäyteteettä opiskelujen ajalta. Sivut on rakennettu visuaalisesti ilmentämään tekijän persoonallisuutta, sekä vastaamaan kohdepersoonien toiveita.
Portfolioon on tarkoitus jatkaa työnäytteiden lisäämistä heti kun niitä on kertynyt lisää. Myös kuvat ja visuaalinen ilme pidetään ajankohtaisena, päivittämällä niitä tasaisin väliajoin.
Henkilöbrändäyksellä tarkoitetaan mielikuvaa, joka muille ihmisille on henkilöstä syntynyt. Kaikilla ihmisillä on henkilöbrändi, jota voi tietoisesti kehittää ja vahvistaa. Henkilöbrändäyksestä on puhuttu 1990-luvulta lähtien, jolloin kyseessä oli usein yritysjohtajien brändäyksestä edustamaan tiettyä kuvaa yrityksestä. Nykyään arvostetaan ihmisläheisempää ja samaistuttavampaa henkilöbrändiä. Monet yritykset onkin valjastaneet tavallisia työntekijöitä edustamaan yritystä.
Portfolion rakensin Wix.com verkkoalustalle ja portfolio löytyy osoitteesta https://veertiko.wixsite.com/website. Verkkosivuilla on viisi pääsivua, jotka ovat ”Etusivu”, ”Tietoja”, ”Portfolio”, ”CV” ja ”Ota yhteyttä”. Portfolio sivulta löytyy neljä tärkeintä työnäyteteettä opiskelujen ajalta. Sivut on rakennettu visuaalisesti ilmentämään tekijän persoonallisuutta, sekä vastaamaan kohdepersoonien toiveita.
Portfolioon on tarkoitus jatkaa työnäytteiden lisäämistä heti kun niitä on kertynyt lisää. Myös kuvat ja visuaalinen ilme pidetään ajankohtaisena, päivittämällä niitä tasaisin väliajoin.