Näytä suppeat kuvailutiedot

Funktionen av en självbetjänings lagermodell i BYGGmax byggvaruhus i Finland

Forsström, Patrik (2012)

dc.contributor.authorForsström, Patrik
dc.date.accessioned2012-11-26T10:07:20Z
dc.date.available2012-11-26T10:07:20Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2012112516363
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/49861
dc.description.abstractSjälvbetjäning är ett konstant växande fenomen inom företagsvärlden och allt mer och mer går vi mot det faktum, att den personliga kontakten mellan företag och kunder antingen slopas helt eller byts ut mot maskiner, automater etc. Syftet med detta examensarbete är att undersöka funktionen av en självbetjänings lagermodell inom BYGGmax byggvaruhus i Finland genom att utföra en enkätundersökning för BYGGmax kunder samt utföra intervjuer på BYGGmax ledande personer. Resultaten fås genom att jämföra dessa två undersökningar med varandra och analysera skillnaderna mellan ledningens och kundernas tankar kring självbetjäning. Problemet i mitt examensarbete är det att självbetjäning inte använts tidigare inom byggvaruhandeln i Finland och därmed finns det en viss osäkerhet om kundernas tankar kring det hela. I teoridelen behandlas först logistik som ett begrepp samt motiv för och emot lagring, detta följs av teori kring lagermodeller, lagerlayout samt artikelplacering. Teoridelen avrundas med de mest relevanta begreppen för detta arbete, nämligen orderplockning och självbetjäning. Arbetet är begränsat att endast behandla BYGGmax varuhus i Borgå samt Vanda. Resultaten från denna undersökning visar att en lagermodell baserad på självbetjäning verkligen fungerar och är accepterad inom marknaden för byggvaror i Finland. Det kommer även fram att kundernas kännedom om BYGGmax koncept bör ökas och likaså mängden av skyltar och vägledning för kunderna på självbetjäningsgården för att underlätta verksamheten. BYGGmax har ett mycket bra och fungerande koncept men har ännu vissa möjligheter att utöka både kundernas och personalens bekvämlighet då de använder sig av konceptet.sv
dc.description.abstractSelf-service is a constantly growing phenomenon in today’s business world and we are more and more going towards the fact, that the personal contact between companies and customers either disappears completely or gets replaced by a machine. The purpose of this thesis is to study the function of a warehouse model based on self-service in BYGGmax department stores in Finland by performing a survey on BYGGmax customers and interweaving the leading persons of the company. The results are gained by comparing these two studies with each other and analyzing the differences between BYGGmax leading person’s thoughts and the customer’s thoughts about the self-service model. The problem in my study is that a model like this, based on self-service, hasn’t been used in Finland within the market for construction materials before. Therefore there is some uncertainty around the customer’s thoughts regarding the use of a self-service model. In the theoretical part of this thesis I firstly deal with logistics as a term and motives for and against warehousing. This is followed by theory regarding different warehousing models, warehouse layouts and item placement. The theoretical part is rounded off with theory about order picking and self-service since these two are the most relevant subjects for this thesis. This study is restricted to only process BYGGmax department stores in Vantaa and Porvoo. The results of this study show that a warehouse model based on self-service is a functional and accepted way of doing business within the market for construction material in Finland. It also appears that the knowledge about the concept BYGGmax is using isn’t high enough among the customers and also, that the amount of signs and guidance for customers should be enhanced within the self-service model in order to ease the customer’s activity. BYGGmax has got a very good and functioning concept but they still have some possibilities to increase the comfort of both the customer’s and the employees when using the self-service concept.en
dc.language.isoswe
dc.publisherArcada - Nylands svenska yrkeshögskola
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleFunktionen av en självbetjänings lagermodell i BYGGmax byggvaruhus i Finlandsv
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/409
dc.subject.allarslagersv
dc.subject.allarssjälvbetjäningsv
dc.subject.allarsmaterialadministrationsv
dc.contributor.organizationArcada - Nylands svenska yrkeshögskola
dc.subject.keywordLogistik
dc.subject.keywordorderplockning
dc.subject.keywordlagerhållning
dc.subject.keywordByggmax
dc.subject.specializationInternationell affärslogistik
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineUP i företagsekonomi


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot