Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Covid-19 pandemins konsekvenser på hotellverksamheten i Helsingforsregionen

Pettersson, Stella (2021)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete.pdf (925.3Kt)
Lataukset: 


Pettersson, Stella
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209663
Tiivistelmä
Hotellbranschen har påverkats enormt av Covid-19 pandemin både i hela världen och i Finland. På grund av pandemin, har Finlands och Nyland gränser stängts samt att tuffa restriktioner tagits i bruk i hela landet. Hotellen i Helsingforsregionen har tvingats vara kreativa med de olika tjänster samt produkter som de erbjuder sina kunder. Syftet med arbetet var att klargöra vilka åtgärder olika hotell i Helsingfors vidtagit för att hålla verksamheten i gång, kvarhålla tidigare kunder samt och intressera nya kunder under Covid-19 pandemin. Forskningsfrågan för detta arbete är således: Vad har hotellen i Helsingforsregionen gjort för att kunna hålla verksamheten igång under Covid-19 pandemin? Teoridelen av arbetet bearbetar krishantering, konsumentbeteende samt tjänsteutveckling. Undersökningen genomfördes med 5 anonyma hotell genom semistrukturerade intervjuer för att få djupgående svar angående ämnet. Intervjuerna bandades in och transkriberades varefter den insamlade datan delades in i mindre grupper för att lättare kunna analysera det insamlade materialet. Resultaten från undersökningen var att krishanteringen genomförts noga med hjälp av ledningen för att få verksamheten att flöda. Samtidigt har hotellen lyckats bra med att kartlägga kundernas behov under pandemin för att lättare kunna planera produkter och tjänster som passar situationen. De intervjuade företagen har varit väldigt innovativa med att utveckla och ändra produkter och tjänster så att de är kompatibla med kundernas behov, pandemin och restriktionerna. Däremot har undersökningen visat att beroende på typen av hotellet, så har olika typers förändringar gjorts.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste