Todistuksen anatomia - Tutkintotodistusprosessi ja sen sujuvoittaminen ammatillisessa koulutuksessa
Pirtinaho, Kirsi (2021)
Pirtinaho, Kirsi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110204
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata ammatillisen koulutuksen toimintaympäristö Suomessa sekä valmistumis- ja tutkintotodistusprosessi erityisesti koulutusassistentin työtehtävistä katsottuna. Toimeksiantajana toimi Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä eli Keuda. Aihe valiutui Keudan toiveesta ja tarpeesta. Tutkimuksella haluttiin nostaa esiin todistusprosessin tärkeys ja eri toimijoiden vastuualueet.
Ammatillinen koulutus on ollut suuressa muutoksessa viime vuosina, ja sen myötä opiskelijoiden yksilölliset opintopolut ovat tuoneet haasteita myös valmistumis- ja todistusprosessiin. Opetushallitus uudisti todistusmääräyksen 1.2.2021, joka sisältää paljon tarkennuksia todistusprosessiin. Oppilaitosten on lisäksi siirrettävä Koski-tietovarantoon opiskelijoiden tietoja ja se on osaltaan vaikuttanut henkilöstön työtapoihin ja työnkuviin.
Tutkimus tehtiin kaksiosaisesti. Ensimmäisessä osassa selvitettiin muutamien opettajien, opinto-ohjaajien ja koulutusassistenttien saama perehdytys sekä todistusprosessin tuntemus. Vastauksissa korostui ajan puute, järjestelmäosaamisen puute sekä päällekkäiset työtehtävät ja keskeytykset. Hyvänä kehitysideana nousi kerran kuussa järjestettävä päivä, jolloin opettajat voisivat kysyä neuvoa mm. koulutusassistenteilta erinäisistä valmistumiskirjauksista. Lisäksi toivottiin lisäperehdytystä järjestelmään ja todistusprosessiin sekä työrauha todistusten tekoon.
Ammatillinen koulutus on ollut suuressa muutoksessa viime vuosina, ja sen myötä opiskelijoiden yksilölliset opintopolut ovat tuoneet haasteita myös valmistumis- ja todistusprosessiin. Opetushallitus uudisti todistusmääräyksen 1.2.2021, joka sisältää paljon tarkennuksia todistusprosessiin. Oppilaitosten on lisäksi siirrettävä Koski-tietovarantoon opiskelijoiden tietoja ja se on osaltaan vaikuttanut henkilöstön työtapoihin ja työnkuviin.
Tutkimus tehtiin kaksiosaisesti. Ensimmäisessä osassa selvitettiin muutamien opettajien, opinto-ohjaajien ja koulutusassistenttien saama perehdytys sekä todistusprosessin tuntemus. Vastauksissa korostui ajan puute, järjestelmäosaamisen puute sekä päällekkäiset työtehtävät ja keskeytykset. Hyvänä kehitysideana nousi kerran kuussa järjestettävä päivä, jolloin opettajat voisivat kysyä neuvoa mm. koulutusassistenteilta erinäisistä valmistumiskirjauksista. Lisäksi toivottiin lisäperehdytystä järjestelmään ja todistusprosessiin sekä työrauha todistusten tekoon.