Familjer i en papperslös situation - upplevelser av delaktighet gällande barnens skolgång.
Boucht, Charlotta (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Boucht, Charlotta
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110245
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter där rätten för alla barn att gå i skola är en viktig paragraf. Också i Finland har barn i en papperslös situation enligt lag rätt att gå i skola och få samma undervisning och stöd som barn med uppehållstillstånd. Familjer ska enligt läroplanen för den grundläggande utbildningen vara delaktiga i barnets skolgång och involveras i skolans aktiviteter och via skolan i andra samfund. I studien tas internationell forskning upp som visar att familjer i en papperslös situation har en speciell ställning i skolvärlden på grund av sin juridiska status och att delaktighet eftersträvas men inte alltid uppnås. Syftet med studien var att få insyn i hur de papperslösa familjerna själva upplever att delaktighet uppnås i skolan och om de inkluderas i olika samhälleliga institutioner. Den här kunskapen behövs för att de professionella inom skolan och det sociala fältet som arbetar med familjer i en papperslös situation bäst ska kunna stöda familjerna. Frågeställningen som besvaras i studien är ”Hur upplever familjer i en papperslös situation delaktighet i barnets skolgång?” Som metod användes halvstrukturerad intervju. Fem familjer i en papperslös situation intervjuades. Familjerna kontaktades via Tukipiste Mosaiikki och intervjuerna gjordes med hjälp av tolk. Materialet analyserades deduktivt, analysen utgick från teori om delaktighet och inklusion/exklusion. På grund av målgruppens speciellt utsatta situation, var den etiska aspekten starkt med i arbetets alla skeden och konfidentialiteten mycket viktig. I resultatet framkom att familjerna är nöjda med undervisningen men att kommunikationen med skola och lärare är ensidig. Delaktighet uppnås inte eftersom familjerna inte får all den information de kunde behöva gällande elevvård, läroplan och föräldraföreningar. Familjerna kan härmed inte göra infomerade val. Resultatet visar också att skolans personal inte aktivt inkluderar familjerna i skolans aktiviteter. Familjerna är enligt resultatet inte heller via skolan inkluderade i samfund och organisationer utanför skolan. Elever och föräldrar behöver mera aktivt stöd från skolans sida för att deras rättigheter och möjlighet till delaktighet ska uppnås och kommunikationen ska vara ömsesidig.