Barn i missbrukarfamiljer. Hur kan daghemmet stöda deras resiliens
Saari, Mia (2021)
Saari, Mia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052010043
Tiivistelmä
Missbruk är ett växande problem i samhället. Många barn lever med missbruk i sin vardag genom att en eller båda föräldrarna utövar missbruk av rusmedel. Syftet med detta arbete är att ta reda på vad tidigare forskning säger om den småbarnspedagogiska verksamhetens möjligheter att stöda utvecklandet av resiliens hos dessa barn. För att få reda på detta finns två forskningsfrågor: vad vet vi om resiliensen hos barn under skolålder? och hur kan den småbarnspedagogiska verksamheten stöda resiliens hos barn i missbrukarfamiljer. Resultaten i denna litteraturstudie där 6 forskningar och 1 rapport inkluderas visar att småbarnpedagogiken kan spela en stor roll i utvecklandet av resili-ens hos barn i missbrukarfamiljer ifall kvalitén på verksamheten är hög och personalen emotionellt närvarande. Barn behöver en trygg, förutsägbar miljö där det finns lagom utmaningar och trygga, konsekventa vuxna för att må bra och utveckla resiliens. Resiliens är inte en egenskap som barn har eller inte har. Den utvecklas eller försämras beroende på inre och yttre faktorer. När barn har känslan av att höra till ett samman-hang, vara delaktig och känna sig älskad kan resiliensen utvecklas.