Sisäisen viestinnän merkitys Harikabet Oy:n henkilöstön hyvinvoinnille
Kääriäinen, Elina (2021)
Kääriäinen, Elina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110393
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, kuinka toimivaa Harikabet Oy:n sisäisen viestintä on työhyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkimuksen aikana maailmassa vallitsee Covid-19 pandemia, joka on vaikuttanut myös Harikabet Oy:n liiketoimintaan asiakasmäärien laskussa. Pandemialla todettiin tutkimuksen mukaan olevan myös vaikutusta työntekijöiden työssä jaksamiseen.
Harikabet Oy:n henkilöstö jakaantuu 16 liikkeeseen. Näissä liikkeessä henkilöstöllä on oma lähiesihenkilö, jonka yksi tehtävistään on huolehtia sisäisestä viestinnästä sekä henkilöstön työhyvinvoinnista. Esihenkilö toteuttaa sisäistä viestintää työyhteisölleen oman suunnitelman mukaisesti.
Empiirinen kyselytutkimus toteutettiin käyttäen apuvälineenä Webropol ohjelmaa. Nettikysely luotiin niin, että vastaajat pysyivät anonyyminä. Linkki tutkimukseen jaettiin esihenkilöiden viestintäalustalle, josta jokaisen liikkeen vastaava jakoi sen omalle henkilöstölleen. Tämän lisäksi tietoa haettiin toteuttamalla kaksi syvähaastattelua, joiden avulla kerättiin tarkentavaa tietoa tutkimuksen kohteesta. Kyselyyn vastasi 40 % henkilöstöstä. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että sisäinen viestintä on toimivaa ja työyhteisöissä vallitsee tyytyväinen ja avoin työilmapiiri. Edistääkseen ja turvatakseen henkilöstön tyytyväisyyden tunnetta tulevaisuudessa yritykselle esitetään luomaan kehittämisehdotuksena sisäisen viestinnän ohjeistus.
Harikabet Oy:n henkilöstö jakaantuu 16 liikkeeseen. Näissä liikkeessä henkilöstöllä on oma lähiesihenkilö, jonka yksi tehtävistään on huolehtia sisäisestä viestinnästä sekä henkilöstön työhyvinvoinnista. Esihenkilö toteuttaa sisäistä viestintää työyhteisölleen oman suunnitelman mukaisesti.
Empiirinen kyselytutkimus toteutettiin käyttäen apuvälineenä Webropol ohjelmaa. Nettikysely luotiin niin, että vastaajat pysyivät anonyyminä. Linkki tutkimukseen jaettiin esihenkilöiden viestintäalustalle, josta jokaisen liikkeen vastaava jakoi sen omalle henkilöstölleen. Tämän lisäksi tietoa haettiin toteuttamalla kaksi syvähaastattelua, joiden avulla kerättiin tarkentavaa tietoa tutkimuksen kohteesta. Kyselyyn vastasi 40 % henkilöstöstä. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että sisäinen viestintä on toimivaa ja työyhteisöissä vallitsee tyytyväinen ja avoin työilmapiiri. Edistääkseen ja turvatakseen henkilöstön tyytyväisyyden tunnetta tulevaisuudessa yritykselle esitetään luomaan kehittämisehdotuksena sisäisen viestinnän ohjeistus.