Instagramin hyödyntäminen nuorisoradiokanavilla
Tiainen, Inka (2021)
Tiainen, Inka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110342
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, kuinka kolme valtakunnallista nuorisoradiokanavaa hyödyntävät Instagramia. Tutkimuskohteiksi valitut kanavat ovat YleX, NRJ ja Loop, koska nämä kanavat päivittävät Instagramia aktiivisesti ja ovat viikkotavoittavuudeltaan samaa kokoluokkaa.
Tutkimuksen aikana analysoitiin radioiden Instagram-feediin tekemiä julkaisuja kolmen kuukauden ajalta, syys-marraskuulta 2020. Analysoinnin lisäksi suuressa osassa opinnäytetyötä ovat haastattelut. Haastateltavana on kunkin radiokanavan sosiaalisen median ammattilainen.
Haastattelujen perusteella selvisi, että valtiorahoitteisella radiokanavalla Instagramin käyttö eroaa merkittävästi kaupallisiin radioihin verrattuna. Kaupallisella puolella Instagram ja radio kulkevat käsi kädessä ja Instagramin avulla ohjataan seuraajia radiolähetysten äärelle. YleX:llä sovellus koetaan radiosta erilliseksi alustaksi, jonne luodaan omia sisältöjä. Myös eroja julkaisumäärissä, sisältöjen teknisessä laadussa sekä postausten suunnittelemisessa ilmeni.
Tutkimuksen aikana analysoitiin radioiden Instagram-feediin tekemiä julkaisuja kolmen kuukauden ajalta, syys-marraskuulta 2020. Analysoinnin lisäksi suuressa osassa opinnäytetyötä ovat haastattelut. Haastateltavana on kunkin radiokanavan sosiaalisen median ammattilainen.
Haastattelujen perusteella selvisi, että valtiorahoitteisella radiokanavalla Instagramin käyttö eroaa merkittävästi kaupallisiin radioihin verrattuna. Kaupallisella puolella Instagram ja radio kulkevat käsi kädessä ja Instagramin avulla ohjataan seuraajia radiolähetysten äärelle. YleX:llä sovellus koetaan radiosta erilliseksi alustaksi, jonne luodaan omia sisältöjä. Myös eroja julkaisumäärissä, sisältöjen teknisessä laadussa sekä postausten suunnittelemisessa ilmeni.