Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Yleisen tuen toteutuminen Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa

Lepistö, Anu (2021)

Avaa tiedosto
Lepisto_Anu.pdf (1.500Mt)
Lataukset: 


Lepistö, Anu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210418
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli yleisen tuen toteutuminen Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa yleisen tuen merkityssisältöä ja tuen toteutumista sekä kehitystarpeita työn toimeksiantajalle.

Tutkimuksessa etsittiin vastausta siihen, miten varhaiskasvatuksen opetushenkilöstö kokee yleisen tuen ja millä tavoin yleinen tuki toteutuu Lappeenrannan varhaiskasvatuksen ryhmissä. Teoreettisessa viitekehyksessä pohjustettiin yleisen tuen merkitystä varhaiskasvatuksessa, ja tuotiin esiin kuinka tärkeää oikea-aikainen ja oikeanlaisesti kohdennettu tuki on jokaiselle lapselle. Lisäksi siinä käsiteltiin tämän tutkimuksen kannalta keskeisimmät asiat, joihin kuuluivat varhaiskasvatus, varhaiskasvatussuunnitelma ja yleinen tuki.

Opinnäytetyö toteutettiin pääosin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusotteella, jossa käytettiin myös laadullisia elementtejä. Aineisto kerättiin Webropol-kyselyllä. Kyselyssä oli yhteensä 16 kysymystä neljään osioon ryhmiteltynä. Kysymyksistä osa laadittiin avoimiksi kysymyksiksi ja osa suljetuiksi kysymyksiksi. Kysely suunnattiin niille 166:lle Lappeenrannan varhaiskasvatuksen opettajille, jotka toimivat 1–5-vuotiaiden ryhmissä. Kyselyyn tuli kaikkiaan 24 vastausta.

Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset yleisestä tuesta olivat pitkälti samansuuntaisia, joskin joissakin käsitteissä oli jonkin verran hajontaa. Yleisimmät yleisen tuen menetelmät tunnettiin hyvin. Yleinen tuki näyttää toteutuvan Lappeenrannan varhaiskasvatuksessa pääsääntöisesti hyvin, vaikka kehittämisen varaa myös löydettiin. Kehittämiskohteiksi nousi eniten esiin henkilöstön riittävyys ja pysyvyys sekä resurssien lisääminen. Jatkotutkimuksen aiheena voisi olla miten yleinen tuki toteutuu esiopetuksessa tai miten yleinen tuki toteutuu vuorohoidossa.
 
The subject of this thesis was the fulfilment of general support in early childhood education and care (ECEC) in the City of Lappeenranta. The object of the study was to survey the essential meaning of the general support, as well as its fulfilment and development needs for the commissioner.

The answers for the questions of how ECEC teaching personnel experience the general support, and in what way the general support is fulfilled in ECEC groups were searched in this study. Within the theoretical framework, the meaning of the general support in ECEC was introduced and it was highlighted, how important timely and properly allocated support is for every child. Furthermore, the most essential matters related to this study, which included ECEC, curriculum for ECEC, and general support, were dealt with.

This thesis was carried out by means of mainly quantitative research manner, in which some qualitative elements were also used. The data was collected using a Webropol survey. The survey contained 16 questions grouped in four sections. Some of the questions were prepared as open questions and some of those as closed ones. The survey was directed to those 166 ECEC teachers, who work in groups of 1–5 years of age. In total, 24 answers to the survey were returned.

According to the results of this thesis, the opinions of ECEC teachers were mostly similar, though some variation among few concepts was observed. The most common methods of general support were familiar. The fulfilment of the general support mainly seems to be satisfied well, although some development needs were also found out. Development areas that appeared to be the most referenced were the sufficiency and sustainability of the personnel along with the increase of the resources. Topics for further research could be how general support is fulfilled in pre-primary education or how general support is fulfilled in nonstandard hour childcare.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste