Vaihteiden rasvauksen merkitys kunnossapidossa
Anttila, Niko (2021)
Anttila, Niko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310509
Tiivistelmä
Suomen rataverkon ylläpitäminen liikennöitävässä kunnossa edellyttää jatkuvaa työtä. Suomessa väylävirasto vastaa rataverkon kehittämisestä, ylläpidosta ja kunnossapidosta. Suomen rataverkko jakautuu 12 eri kunnossapitoalueeseen ja nämä alueet Väylä kilpailuttaa viiden vuoden välein. Opinnäytetyön tilaaja Destia Rail Oy toimii kunnossapitoalueilla 3 (Riihimäki – Kokkola), 5 (Haapamäen tähti), 6 (Savon rata), 8 (Ylä-Savo) ja 12 (Oulu – Lappi).
Opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla eri rasvojen kestävyyksien vaikutusta vaihteiden rasvauksessa silmämääräisesti sekä valokuvien perusteella ja laatia näistä selkeät laskelmat. Vaihteiden rasvauksesta perehdytään myös työn suorittamiseen ja siihen liittyviin työvaiheisiin. Opinnäytetyössä perehdytään lisäksi radan rakenteeseen sekä vaihteisiin ja niihin liittyviin kunnossapitotöihin.
Opinnäytetyössä tutustuttiin kunnossapidon tilaajaan ja radan kunnossapitoon liittyviin töihin verkkojulkaisujen perusteella. Vaihteiden rasvaukseen ja rasvoihin perehdyttiin RATO-julkaisujen avulla sekä rasvan toimittajien antamien tietojen ja verkkojulkaisujen perusteella.
Opinnäytetyössä saatiin laadittua laskentataulukko, jossa selviää rasvojen kulutus sekä kustannusarviot tietyillä rasvausmäärillä vuodessa. Taulukkoa voidaan hyödyntää myös muilla kunnossapitoalueilla. Opinnäytetyössä pohditaan rasvauksen tarpeen määrittelyä, mikä osoittautui haastavaksi, sillä rasvan kulumiseen ja vaihteiden rasvaustarpeeseen on sääolosuhteilla suurimerkitys, eikä silmämääräisellä tarkastelulla saatu selville selkeitä eroavaisuuksia tutkittujen rasvojen välillä. Talviolosuhteiden vaikutuksia ei myöskään saatu
työssä selville.
Opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla eri rasvojen kestävyyksien vaikutusta vaihteiden rasvauksessa silmämääräisesti sekä valokuvien perusteella ja laatia näistä selkeät laskelmat. Vaihteiden rasvauksesta perehdytään myös työn suorittamiseen ja siihen liittyviin työvaiheisiin. Opinnäytetyössä perehdytään lisäksi radan rakenteeseen sekä vaihteisiin ja niihin liittyviin kunnossapitotöihin.
Opinnäytetyössä tutustuttiin kunnossapidon tilaajaan ja radan kunnossapitoon liittyviin töihin verkkojulkaisujen perusteella. Vaihteiden rasvaukseen ja rasvoihin perehdyttiin RATO-julkaisujen avulla sekä rasvan toimittajien antamien tietojen ja verkkojulkaisujen perusteella.
Opinnäytetyössä saatiin laadittua laskentataulukko, jossa selviää rasvojen kulutus sekä kustannusarviot tietyillä rasvausmäärillä vuodessa. Taulukkoa voidaan hyödyntää myös muilla kunnossapitoalueilla. Opinnäytetyössä pohditaan rasvauksen tarpeen määrittelyä, mikä osoittautui haastavaksi, sillä rasvan kulumiseen ja vaihteiden rasvaustarpeeseen on sääolosuhteilla suurimerkitys, eikä silmämääräisellä tarkastelulla saatu selville selkeitä eroavaisuuksia tutkittujen rasvojen välillä. Talviolosuhteiden vaikutuksia ei myöskään saatu
työssä selville.