Introduktionshandbok för nyanställda
Pirtelä, Linda (2021)
Pirtelä, Linda
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110256
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att skapa en introduktionshandbok för Cafe Jokirantas nyanställda. För att uppnå syftet tar jag reda på vilken typ av introduktion personalen har fått tidigare och hurdan introduktion personalen på caféet har behov av. Caféet har inte en handbok från tidigare, vilket lett till att introduktionen inte varit enhetlig. För att skapa denna handbok har jag läst in mig på teori om arbetsintroduktion, handledning, introduktionsmodeller, turismbranschen i Finland samt lagstiftningen som berör introduktion och dessa utgör den teoretiska referensramen. Uppdragsgivaren för examensarbetet är Pekka Haapalainen på Cafe Jokiranta.
Utöver den teoretiska delen har jag läst in mig på forskningsmetoder och valt att utföra min undersökning som kvalitativ tema-analys. Som datainsamlingsmetod använde jag elektroniska frågeformulär som skickades ut till femton anställda som arbetat för företaget under tidigare säsonger. Med hjälp av undersökningen tar jag reda på brister i introduktionen och vad som bör förbättras kommande säsonger. Undersökningens resultat visar att respondenterna i allmänhet var nöjda med introduktionen de fått. De flesta hade en positiv upplevelse av introduktionen men några ansåg att introduktionen kunde ha varit bredare.
Slutprodukten av detta examensarbete är en introduktionshandbok skapad utifrån resultatet av intervjuerna och teori som behandlas i arbetet. Syftet med handboken är att skapa en systematisk grund för kommande introduktioner, vilket förbättrar Cafe Jokirantas kommande introduktioner. Med hjälp av handboken är det lätt för arbetstagaren att återvända till inlärda uppgifter ifall man glömt bort någonting.
Utöver den teoretiska delen har jag läst in mig på forskningsmetoder och valt att utföra min undersökning som kvalitativ tema-analys. Som datainsamlingsmetod använde jag elektroniska frågeformulär som skickades ut till femton anställda som arbetat för företaget under tidigare säsonger. Med hjälp av undersökningen tar jag reda på brister i introduktionen och vad som bör förbättras kommande säsonger. Undersökningens resultat visar att respondenterna i allmänhet var nöjda med introduktionen de fått. De flesta hade en positiv upplevelse av introduktionen men några ansåg att introduktionen kunde ha varit bredare.
Slutprodukten av detta examensarbete är en introduktionshandbok skapad utifrån resultatet av intervjuerna och teori som behandlas i arbetet. Syftet med handboken är att skapa en systematisk grund för kommande introduktioner, vilket förbättrar Cafe Jokirantas kommande introduktioner. Med hjälp av handboken är det lätt för arbetstagaren att återvända till inlärda uppgifter ifall man glömt bort någonting.