Improvisaatio musiikkipedagogin työvälineenä : miksi improvisoida ja miten aloittaa
Ainsalo-Kinnunen, Heli (2021)
Ainsalo-Kinnunen, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110361
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä paneudutaan siihen, miten improvisaation voi aloittaa klassisilla instrumenttitunneilla. Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uudistuttua elokuussa 2018 improvisaatiosta ja säveltämisestä tuli osa musiikkiopistojen soitonopetusta. Tämän työn tavoitteena on antaa improvisaation suhteen kokemattomille opettajille konkreettisia työvälineitä aloittamisen helpottamiseksi.
Tavoitteisiin pääsemiseksi tutustuttiin improvisaatiota käsittelevään aineistoon ja kokeiltiin aineistosta löytyneitä harjoituksia käytännössä. Tutkimustyön aikana nousi tarve perustella improvisaation käyttöä, sekä pohtia opettajan roolia luovuuden mahdollistajana.
Tuloksena saatiin erilaisille oppilaille sopivia harjoituksia, joilla improvisoinnin voi aloittaa soittotunneilla. Lisäksi löydettiin hyödyllisiä lähdemateriaaleja, joiden avulla musiikkipedagogi voi perehtyä lisää improvisaation mahdollisuuksiin opetustyössä.
Improvisoinnin todettiin muun muassa kehittävän soittotekniikkaa sekä syventävän oppilaiden musiikkisuhdetta. Huomattiin myös turvallisen ja kannustavan ilmapiirin sekä herkkävaistoisen opettajan olevan olennaisia improvisaation onnistumiselle.
Tavoitteisiin pääsemiseksi tutustuttiin improvisaatiota käsittelevään aineistoon ja kokeiltiin aineistosta löytyneitä harjoituksia käytännössä. Tutkimustyön aikana nousi tarve perustella improvisaation käyttöä, sekä pohtia opettajan roolia luovuuden mahdollistajana.
Tuloksena saatiin erilaisille oppilaille sopivia harjoituksia, joilla improvisoinnin voi aloittaa soittotunneilla. Lisäksi löydettiin hyödyllisiä lähdemateriaaleja, joiden avulla musiikkipedagogi voi perehtyä lisää improvisaation mahdollisuuksiin opetustyössä.
Improvisoinnin todettiin muun muassa kehittävän soittotekniikkaa sekä syventävän oppilaiden musiikkisuhdetta. Huomattiin myös turvallisen ja kannustavan ilmapiirin sekä herkkävaistoisen opettajan olevan olennaisia improvisaation onnistumiselle.