Verkkosivuston uudistaminen yritykselle Awyn Oy
Hollmérus, Benjamin (2021)
Hollmérus, Benjamin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052110377
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö koskee verkkosivun uudistamista Awyn Oy:lle. Tavoitteena oli rakentaa yrityksen tarkoitusta edustava ja käyttäjäystävällinen nettisivusto. Yrityksellä oli aiemmin nopeasti luotu sivusto, joka ei näyttänyt rakennustyökaluja vuokraavan yrityksen sivuilta.
Asiakkaat ovat ottaneet internetin tärkeimmäksi työkaluksi informaatiota etsiessään ja siksi nettisivut ovat nousseet tärkeimmäksi markkinointikanavaksi. Tärkeä ominaisuus on, että sivut toimivat myös mobiililaitteilla, koska mobiililaitteet ovat ohittaneet tietokoneet yleisimpänä verkkovierailulaitteena. Laiteystävällisyyden eli responsiivisuuden lisäksi tarkastellaan muita ominaisuuksia, kuten hakukoneoptimointi, hyvä rakenne ja visuaalisuus, jotka kaikki vaikuttavat sivuston toimivuuteen. Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston löydettävyyden hakukoneiden hakutuloksissa. Kun vierailija on sivulla, voivat hyvä rakenne ja visuaalisuus pitää vierailijan sivuilla pidempään ja johtaa asiakkaan ostotoimintaan.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jota seuraa teoriaosuus. Teoriaosuudessa käsitellään verkkosivuston merkitystä markkinointiviestinnässä sekä verkkosivun onnistumiseen vaikuttavia kohtia, kuten hakukoneoptimointia, hyvää rakennetta, responsiivisuutta ja visuaalisuutta. Teorian lisäksi yrityksen aikaisemmista sivuista luotiin nykytila-analyysi ja benchmarkingissa eli vertailuanalyysissä analysoitiin kilpailevien yritysten sivuja ja koitettiin löytää niissä toimivia ratkaisuja. Näiden lisäksi pidettiin suppeat käyttäjätestit- ja haastattelut, jotta potentiaalisten yrityksen asiakkaiden mielipiteitä saataisiin mukaan prosessiin. Myös toimeksiantaja on ollut säännöllisesti mukana suunnittelu- ja rakennusprosessissa etäpalavereiden kautta.
Rakennetulle sivustolle luotiin käyttäjätestit, ja sivujen toimivuutta testattiin myös nettisivujen analysointiin keskittyvällä työkalulla. Testien jälkeen tehtiin pieniä muutoksia, joiden ansiosta sivusto nopeutui hiukan. Käyttäjätesteissä potentiaaliset asiakkaat pääsivät kertomaan mielipiteensä sivuston toimivuudesta ja tulokset olivat suurimmilta osin positiivisia. Opinnäytetyön produkti on uudistetut toimivat nettisivut, jotka ovat nähtävissä osoitteessa https://awyn.fi.
Työ rajataan sivuston suunnitteluun ja luomiseen sekä käytettävien tutkimustulosten analysointiin. Käytettävästä WordPress-sisällönhallintajärjestelmästä on oma alaluku, mutta laajempi työkalun analysointi ei kuulu rajaukseen. Opinnäytetyön alkuperäinen ajankohta oli tammi-huhtikuu 2021, mutta se venyi ensin ohjaajan aikataulun mukaan ja myöhemmin laatijan henkilökohtaisista syistä.
Asiakkaat ovat ottaneet internetin tärkeimmäksi työkaluksi informaatiota etsiessään ja siksi nettisivut ovat nousseet tärkeimmäksi markkinointikanavaksi. Tärkeä ominaisuus on, että sivut toimivat myös mobiililaitteilla, koska mobiililaitteet ovat ohittaneet tietokoneet yleisimpänä verkkovierailulaitteena. Laiteystävällisyyden eli responsiivisuuden lisäksi tarkastellaan muita ominaisuuksia, kuten hakukoneoptimointi, hyvä rakenne ja visuaalisuus, jotka kaikki vaikuttavat sivuston toimivuuteen. Hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston löydettävyyden hakukoneiden hakutuloksissa. Kun vierailija on sivulla, voivat hyvä rakenne ja visuaalisuus pitää vierailijan sivuilla pidempään ja johtaa asiakkaan ostotoimintaan.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jota seuraa teoriaosuus. Teoriaosuudessa käsitellään verkkosivuston merkitystä markkinointiviestinnässä sekä verkkosivun onnistumiseen vaikuttavia kohtia, kuten hakukoneoptimointia, hyvää rakennetta, responsiivisuutta ja visuaalisuutta. Teorian lisäksi yrityksen aikaisemmista sivuista luotiin nykytila-analyysi ja benchmarkingissa eli vertailuanalyysissä analysoitiin kilpailevien yritysten sivuja ja koitettiin löytää niissä toimivia ratkaisuja. Näiden lisäksi pidettiin suppeat käyttäjätestit- ja haastattelut, jotta potentiaalisten yrityksen asiakkaiden mielipiteitä saataisiin mukaan prosessiin. Myös toimeksiantaja on ollut säännöllisesti mukana suunnittelu- ja rakennusprosessissa etäpalavereiden kautta.
Rakennetulle sivustolle luotiin käyttäjätestit, ja sivujen toimivuutta testattiin myös nettisivujen analysointiin keskittyvällä työkalulla. Testien jälkeen tehtiin pieniä muutoksia, joiden ansiosta sivusto nopeutui hiukan. Käyttäjätesteissä potentiaaliset asiakkaat pääsivät kertomaan mielipiteensä sivuston toimivuudesta ja tulokset olivat suurimmilta osin positiivisia. Opinnäytetyön produkti on uudistetut toimivat nettisivut, jotka ovat nähtävissä osoitteessa https://awyn.fi.
Työ rajataan sivuston suunnitteluun ja luomiseen sekä käytettävien tutkimustulosten analysointiin. Käytettävästä WordPress-sisällönhallintajärjestelmästä on oma alaluku, mutta laajempi työkalun analysointi ei kuulu rajaukseen. Opinnäytetyön alkuperäinen ajankohta oli tammi-huhtikuu 2021, mutta se venyi ensin ohjaajan aikataulun mukaan ja myöhemmin laatijan henkilökohtaisista syistä.