Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työhyvinvoinnin edistäminen ravintola Wanha Pehtoorissa

Mallat, Reetta (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_ReettaMallat.pdf (2.652Mt)
Lataukset: 


Mallat, Reetta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210475
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on subjektiivinen kokemus, joka tarkoittaa yksilön kokemusta, siitä onko työpaikalla hyvä olla. Työhyvinvointi on laajakäsite ja se pitää sisällään fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin, sekä yksilön, esimiehen ja työyhteisön näkökulmat. Työhyvinvoinnin kehittämiseen tulee sitouttaa koko työyhteisö, ja yrityksen johdon tulee olla sitoutunut sen edistämiseen. Ravintola alalla työntekijöiden hyvinvointi liittyy suoraan
parempaan palvelun laatuun, asiakastyytyväisyyteen ja asiakasuskollisuuteen. Työyhteisön hyvinvointi heijastuu ensisijaisesti asiakaspalveluun. Ravintola-alalle ominaista on sekä fyysinen, että psyykkinen kuormitus.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ravintola Wanha Pehtoorin työhyvinvoinnin nykytilaa, ja tehdä kehittämissuunnitelma tulevalle kesälle. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona ravintola Wanha Pehtoorille keväällä 2021.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä kvantitatiivista, että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvantitatiivisesti toteutettu työhyvinvointikysely suunnattiin ravintolan työntekijöille, sekä esimiehille. Työhyvinvointikyselyn vastauksia haluttiin syventää käyttämällä menetelmätriangulaatiota kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusmenetelmäksi valikoitui fokusryhmähaastattelu, jonka avulla haluttiin syventää työhyvinvoinnin nykytilan ymmärtämistä, sekä löytää konkreettisia kehittämisehdotuksia. Työhyvinvointikyselyn avulla kävi ilmi työntekijöiden tyytymättömyys viestintään, perehdytykseen ja palautteenantokulttuuriin. Fokusryhmähaastattelussa käytiin läpi tutkimustulokset, sekä etsittiin kehittämiskohtia.

Tutkimustulosten pohjalta luotiin kehittämissuunnitelma. Perehdytystä tulee kehittää nimeämällä vastuuhenkilö. Vastuuhenkilön tulee käyttää perehdytyksen tukena materiaaleja, jotka ovat työyhteisön löydettävissä vielä myöhemminkin. Viestintää tullaan kehittämään
kuukausipalaverien, ilmoitustaulun, sekä selkeämmän työnjaon avulla. Palautekulttuuri syntyy, jos henkilöt ymmärtävät oman roolinsa siinä. Esimiesten tulee antaa palautetta ja pitää säännöllisiä kehityskeskusteluja työntekijöille. Työyhteisön tulee harjoittaa rakentavaa ja positiivista vuorovaikutusta ja jokaisen yksilön tulee omaksua palautetaidot.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste