Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hur fungerade småbarnspedagogiken på distans under coronaviruspandemin? : En studie ur vårdnadshavarnas synvinkel

Sundström, Janna; Fonselius, Martina; Hartman, Emilia (2021)

 
Avaa tiedosto
Hur fungerade småbarnspedagogiken på distans under coronaviruspandemin? - En studie ur vårdnadshavarnas synvinkel (803.6Kt)
Lataukset: 


Sundström, Janna
Fonselius, Martina
Hartman, Emilia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052210433
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av Esbo Stad och är en del av projektet “nordiskt perspektiv”. Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse om småbarnspedagogikens verksamhet under coronaviruspandemin för barn som inte var närvarande på daghemmen under våren 2020. Frågeställningarna i studien är ”Hur tog daghemmen i beaktande de barn som stannade hemma under pandemin?” och ”Hur upplevde vårdnadshavarna att kontakten och samarbetet mellan hem och daghem lyckades?”

Det presenteras tidigare forskningar om småbarnspedagogikens betydelse för barnen, samarbete mellan daghem och familj samt coronavirussituationen och småbarnspedagogiken. Det som främst kommer fram är att den småbarnspedagogiska verksamheten tillsammans med en god kommunikation och samarbete kompletterar det fostrande arbetet som sker i hemmet. Lärdomsprovets teoretiska referensram behandlar barnets delaktighet, sociala delaktighet och gemenskap. Det beskrivs delaktighet, social delaktighet och dess betydelse i allmänhet samt vilka faktorer bidrar till känslan av gemenskap.

Studien har gjorts i form av en enkätstudie med vårdnadshavarna som respondenter. Detta gjordes som en kombination av en kvalitativ och kvantitativ studie, eftersom enkäten innehöll både slutna och öppna frågor. Resultaten visar att vårdnadshavarna för det mesta varit nöjda med samarbetet med daghemmet men några upplevde ett större behov för kontakt och samarbete gällande de vardagliga rutinerna i hemmet. En stor del av vårdnadshavarna upplevde att deras barn gått miste om någonting, som den styrda leken, sociala kontakten och strukturerade vardagen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste