Työnantajan vastuullisuuden yhteys työnantajan houkuttelevuuteen : Kvantitatiivinen tutkimus Y-sukupolvelle
Pirnes, Miina-Kaisa (2021)
Pirnes, Miina-Kaisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105209630
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työnantajan houkuttelevuuteen vaikuttavat tekijät ja tutkia työnantajan vastuullisuuden yhteyttä työnantajan houkuttelevuuteen. Tutkimuksen kontekstina oli vuosina 1980-1997 syntynyt Y-sukupolvi. Y-sukupolvi on valveutunut ja työnantajia haastava sukupolvi, ja josta on tehty vain vähän suomalaista tutkimusta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui työnantajamielikuvaan vaikuttavista houkuttelevuuden ulottuvuuksista, yritysvastuullisuuden osa-alueista sekä vastuullisuusviestinnästä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja kysymyspatteristot laadittiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimukseen saavutettiin Webpropolin avulla laaditulla internetkyselyllä Y-sukupolveen lukeutuvia vastaajia 279 (n=279). Tutkimustulosten analysointi tehtiin eksploratiivisella faktorianalyysilla, jolla selvitettiin vastuullisuuden latentit tekijät. Tämän jälkeen vastuullisuuden ja houkuttelevuuden osa-alueiden yhteyksiä tutkittiin jatkoanalyysinä korrelaatioiden avulla. Analyysit tehtiin IBM SPSS 26 ohjelmistolla.
Tutkimuksen tulosten mukaan toimivan työyhteisön (social value) merkitys työnantajan houkuttelevuudessa oli tärkein ulottuvuus. Toiseksi tärkeimmäksi vastaajat arvottivat kehittymismahdollisuudet (development value). Vastuullisuudessa tärkeimmäksi nousi työnantajan sosiaalisen vastuullisuuden merkitys. Vastaajat painottivat etenkin oikeudenmukaista ja tasa-arvoista kohtelua henkilöstöä, rekrytointia että sidosryhmiä kohtaan. Tilastollisesti merkittävä yhteys löytyi työnantajan vetovoimaisuuden ulottuvuuden ja vastuullisuuden kahden faktorin (osallistava, sosiaalinen) kanssa. Kolmannessa oletusarvo- faktorissa, joka otettiin mukaan kokonaisvaihtelun vuoksi, latautuivat ympäristövastuullisuudesta kysyttävät muuttujat negatiivisesti. Tämä kertoi vastaajien mahdollisesta asenteesta yritysten vastuullisuusasioiden tärkeysjärjestykseen, sosiaalinen vastuullisuus menee ympäristövastuullisuuden edelle. Ansaintamahdollisuuksilla (economic value) ei ollut yhteyttä vastuullisuuden faktoreihin, eikä keskiarvollisesti korkeaa merkitystä houkuttelevuuteen.
Tutkimustulosten yleistettävyydessä on otettava huomioon vastaajien sukupuolivinouma ja otanta. Toimeksiantajana toimi henkilöstöpalveluyritys Eilakaisla Oy. Tutkimustulosten perustella annettiin suosituksia toimeksiantajalle, mitkä tekijät vaikuttavat työnantajan houkuttelevuuteen ja mitä vastuullisuustekijöitä olisi hyvä korostaa jo rekrytointivaiheessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, ja kysymyspatteristot laadittiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen. Tutkimukseen saavutettiin Webpropolin avulla laaditulla internetkyselyllä Y-sukupolveen lukeutuvia vastaajia 279 (n=279). Tutkimustulosten analysointi tehtiin eksploratiivisella faktorianalyysilla, jolla selvitettiin vastuullisuuden latentit tekijät. Tämän jälkeen vastuullisuuden ja houkuttelevuuden osa-alueiden yhteyksiä tutkittiin jatkoanalyysinä korrelaatioiden avulla. Analyysit tehtiin IBM SPSS 26 ohjelmistolla.
Tutkimuksen tulosten mukaan toimivan työyhteisön (social value) merkitys työnantajan houkuttelevuudessa oli tärkein ulottuvuus. Toiseksi tärkeimmäksi vastaajat arvottivat kehittymismahdollisuudet (development value). Vastuullisuudessa tärkeimmäksi nousi työnantajan sosiaalisen vastuullisuuden merkitys. Vastaajat painottivat etenkin oikeudenmukaista ja tasa-arvoista kohtelua henkilöstöä, rekrytointia että sidosryhmiä kohtaan. Tilastollisesti merkittävä yhteys löytyi työnantajan vetovoimaisuuden ulottuvuuden ja vastuullisuuden kahden faktorin (osallistava, sosiaalinen) kanssa. Kolmannessa oletusarvo- faktorissa, joka otettiin mukaan kokonaisvaihtelun vuoksi, latautuivat ympäristövastuullisuudesta kysyttävät muuttujat negatiivisesti. Tämä kertoi vastaajien mahdollisesta asenteesta yritysten vastuullisuusasioiden tärkeysjärjestykseen, sosiaalinen vastuullisuus menee ympäristövastuullisuuden edelle. Ansaintamahdollisuuksilla (economic value) ei ollut yhteyttä vastuullisuuden faktoreihin, eikä keskiarvollisesti korkeaa merkitystä houkuttelevuuteen.
Tutkimustulosten yleistettävyydessä on otettava huomioon vastaajien sukupuolivinouma ja otanta. Toimeksiantajana toimi henkilöstöpalveluyritys Eilakaisla Oy. Tutkimustulosten perustella annettiin suosituksia toimeksiantajalle, mitkä tekijät vaikuttavat työnantajan houkuttelevuuteen ja mitä vastuullisuustekijöitä olisi hyvä korostaa jo rekrytointivaiheessa.