Myynti- ja markkinointikokous sisäisenä virtuaalisena tapahtumana
Salminen, Hanna-Leena (2021)
Salminen, Hanna-Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Covid-19 pandemian vuoksi ihmisten kasvotusten kohtaamisia on jouduttu rajoittamaan niin yritysten
ulkoisissa, että sisäisissä kohtaamisissa ja tapahtumissa. Täten tapahtumamarkkinointi on vuoden 2020
aikana kokenut muutoksia siirtymällä vahvasti digitaalisiin ratkaisuihin: virtuaalitapahtumiin. Myös yritysten
sisäisessä markkinoinnissa on jouduttu huomaamaan viestinnän ja tiedottamisen tärkeyden merkitystä
varsinkin epävarmoina aikoina, jolloin työyhteisö on hajaantunut työskentelemään omista kodeistaan eikä
työmatkustaminen ole mahdollista. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tapahtumamarkkinoinnin ja
sisäisen markkinoinnin toteutumista virtuaalitapahtuman muodossa. Tavoite oli toteuttaa
toimeksiantajayrityksen kohderyhmälle myynti- ja markkinointikokous virtuaalisessa muodossa, kun fyysisen
tapahtuman järjestäminen ei ollut mahdollista.
Tutkimusmenetelmä oli toiminnallinen, jossa yhdistyi käytännön tekeminen ja itse tutkimus. Tutkijan
vastuulla oli organisoida virtuaalinen myynti- ja markkinointikokous toimeksiantajayrityksen Euroopan
maahantuojien myynti- ja markkinointitiimeille. Tämän lisäksi kokoukseen osallistuneille teetettiin kysely
tapahtuman jälkeen. Kyselyn avulla tahdottiin selvittää osallistujien kokemuksia tapahtuman onnistumisesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi virtuaalinen myynti- ja markkinointikokous. Tuloksiin ja osallistuvaan
havainnointiin perustuen tutkija loi toimeksiantajayritykselle erillisen yleisen tason toimintamallin
virtuaalisen myynti- ja markkinointikokouksen organisoinnille ja toteutukselle. Kokoukseen osallistuneille
teetetyn kyselyn tuloksia voidaan myös hyödyntää seuraavan virtuaalisen myynti- ja markkinointikokouksen
suunnittelussa.
Tutkijan luoma toimintamalli toimii hyvänä ohjenuorana yrityksen seuraavalle myynti- ja
markkinointikokouksen toteuttamiselle virtuaalisesti, mutta sitä on myös mahdollista soveltaa muihin
yrityksen tuleviin virtuaalitapahtumiin.
ulkoisissa, että sisäisissä kohtaamisissa ja tapahtumissa. Täten tapahtumamarkkinointi on vuoden 2020
aikana kokenut muutoksia siirtymällä vahvasti digitaalisiin ratkaisuihin: virtuaalitapahtumiin. Myös yritysten
sisäisessä markkinoinnissa on jouduttu huomaamaan viestinnän ja tiedottamisen tärkeyden merkitystä
varsinkin epävarmoina aikoina, jolloin työyhteisö on hajaantunut työskentelemään omista kodeistaan eikä
työmatkustaminen ole mahdollista. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia tapahtumamarkkinoinnin ja
sisäisen markkinoinnin toteutumista virtuaalitapahtuman muodossa. Tavoite oli toteuttaa
toimeksiantajayrityksen kohderyhmälle myynti- ja markkinointikokous virtuaalisessa muodossa, kun fyysisen
tapahtuman järjestäminen ei ollut mahdollista.
Tutkimusmenetelmä oli toiminnallinen, jossa yhdistyi käytännön tekeminen ja itse tutkimus. Tutkijan
vastuulla oli organisoida virtuaalinen myynti- ja markkinointikokous toimeksiantajayrityksen Euroopan
maahantuojien myynti- ja markkinointitiimeille. Tämän lisäksi kokoukseen osallistuneille teetettiin kysely
tapahtuman jälkeen. Kyselyn avulla tahdottiin selvittää osallistujien kokemuksia tapahtuman onnistumisesta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi virtuaalinen myynti- ja markkinointikokous. Tuloksiin ja osallistuvaan
havainnointiin perustuen tutkija loi toimeksiantajayritykselle erillisen yleisen tason toimintamallin
virtuaalisen myynti- ja markkinointikokouksen organisoinnille ja toteutukselle. Kokoukseen osallistuneille
teetetyn kyselyn tuloksia voidaan myös hyödyntää seuraavan virtuaalisen myynti- ja markkinointikokouksen
suunnittelussa.
Tutkijan luoma toimintamalli toimii hyvänä ohjenuorana yrityksen seuraavalle myynti- ja
markkinointikokouksen toteuttamiselle virtuaalisesti, mutta sitä on myös mahdollista soveltaa muihin
yrityksen tuleviin virtuaalitapahtumiin.
