Ohjelmistoyrityksen verkoston arvon määritys yritystä myytäessä
Jääskelä, Timo (2021)
Jääskelä, Timo
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202105199421
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ohjelmistoyrityksen verkoston arvo.
Tutkimustehtävänä oli laatia malli ohjelmistoalan yrityksen verkoston arvon
määrittämiselle. Tutkimuksessa selvitettiin millainen on ohjelmistoyrityksen verkosto?
Mistä tekijöistä ohjelmistoyrityksen verkoston arvo muodostuu? Sekä millaisia
huomioonotettavia asioita arvonmääritykseen liittyy myyntitilanteessa?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Teemahaastattelua apuna
käyttäen haastateltiin viittä ohjelmistoyrityksen verkostossa toimivaa henkilöä.
Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin
ohjelmistoyritystä, verkostoa, verkoston arvoa, yrityskauppaa sekä verkoston arvon
määritystä yrityksen myyntitilanteessa.
Tutkimuksessa tuli esiin, että tärkeimmät ohjelmistoyrityksen verkoston arvoon
vaikuttavat osa-alueet ovat: asiakkaiden arvo, yrityksen verkoston ikä ja laajuus, verkoston
kokonaisliikevaihto vs. tuotto, yrityksen maine, verkoston muiden osien tuoton arvottaminen sekä yrityksen menestyminen.
Tutkimuksen tulosten perusteella ja tutkimuksessa esiin tulleiden arvojen pohjalta laadittiin ohjelmistoyrityksen verkoston arvon määrityksen malli. The purpose of the study was to determine the value of a software company’s network.
The research task was to develop a model for determining the value of a software company network. The study found out what the software company's network is like? What factors make up the value of a software company's network? And what kind of things to consider in determining the value in the sales situation?
Qualitative content analysis was used as the research method. With the help of a thematic interview, five people in the software company's network were interviewed. The interviews were conducted as individual interviews. The theoretical part of the study dealt with the software company, the network, the value of the network, the acquisition and the determination of the value of the network in the company's sales situation.
The study revealed that the main areas that affect the value of a software company's network are: customer value, age and scope of the company's network, total network turnover vs. revenue, company's reputation, valuing the return cash flow of other parts of the network and the company's success.
Based on the results of the study and the values found in the study, a model for determining the value of a software company's network was developed.
Tutkimustehtävänä oli laatia malli ohjelmistoalan yrityksen verkoston arvon
määrittämiselle. Tutkimuksessa selvitettiin millainen on ohjelmistoyrityksen verkosto?
Mistä tekijöistä ohjelmistoyrityksen verkoston arvo muodostuu? Sekä millaisia
huomioonotettavia asioita arvonmääritykseen liittyy myyntitilanteessa?
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Teemahaastattelua apuna
käyttäen haastateltiin viittä ohjelmistoyrityksen verkostossa toimivaa henkilöä.
Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimuksen teoriaosassa käsiteltiin
ohjelmistoyritystä, verkostoa, verkoston arvoa, yrityskauppaa sekä verkoston arvon
määritystä yrityksen myyntitilanteessa.
Tutkimuksessa tuli esiin, että tärkeimmät ohjelmistoyrityksen verkoston arvoon
vaikuttavat osa-alueet ovat: asiakkaiden arvo, yrityksen verkoston ikä ja laajuus, verkoston
kokonaisliikevaihto vs. tuotto, yrityksen maine, verkoston muiden osien tuoton arvottaminen sekä yrityksen menestyminen.
Tutkimuksen tulosten perusteella ja tutkimuksessa esiin tulleiden arvojen pohjalta laadittiin ohjelmistoyrityksen verkoston arvon määrityksen malli.
The research task was to develop a model for determining the value of a software company network. The study found out what the software company's network is like? What factors make up the value of a software company's network? And what kind of things to consider in determining the value in the sales situation?
Qualitative content analysis was used as the research method. With the help of a thematic interview, five people in the software company's network were interviewed. The interviews were conducted as individual interviews. The theoretical part of the study dealt with the software company, the network, the value of the network, the acquisition and the determination of the value of the network in the company's sales situation.
The study revealed that the main areas that affect the value of a software company's network are: customer value, age and scope of the company's network, total network turnover vs. revenue, company's reputation, valuing the return cash flow of other parts of the network and the company's success.
Based on the results of the study and the values found in the study, a model for determining the value of a software company's network was developed.