Saa puhua – Urheilupodcastien hyödyntäminen Warkauden Lehdessä
Mölsä, Aku-Pekka (2021)
Mölsä, Aku-Pekka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052310487
Tiivistelmä
Kehittämishanke sai alkunsa ihmettelystäni, miksi suomalaisessa lehdistössä on tehty niin vähän urheilupodcasteja. Toinen mietinnän aihe oli, mitä mieltä lehden lukijat niistä ovat; tuotteista, joita harvemmin on nähty lehtien tuotevalikoimassa. Urheilupodcastit ja podcastit tuntuvat olevan enemmän radiotalojen ja yksittäisten tekijöiden tuottamia.
Opinnäytetyössäni selvitin Warkauden Lehden lukijoiden kantaa urheilupodcasteihin, jos niitä alettaisiin tuottaa lehden nettisivuilla. Työni oli rajattu vain urheilupodcasteihin, vaikka työn teoriaosuudessa käsittelen ylipäänsä podcastkulttuuria.
Työtäni varten toteutin kolme urheiluaiheista podcastia, jotka julkaistiin Warkauden Lehden nettisivuilla. Tämän lisäksi lehden lukijoilla, ja kenellä tahansa oli halutessaan mahdollisuus vastata Warkauden Lehden nettisivuilla julkaistuihin kysymyksiin. Työtäni en voinut rajata vain lehden tilaajiin tietosuojan takia. Käytin menetelmänä palvelumuotoilua, koska tarkoitus oli saada tietoa lehden lukijoilta heidän suhtautumisestaan urheilupodcasteihin.
Kyselylomakkeen lisäksi hankin tietoa työpajassa, johon oli kutsuttu kaksi sidosryhmän edustajaa ja Warkauden lehden uutistuottaja. Hankin tietoa myös benchmarkkaamalla, jolla selvitin hyvän urheilupodcastin ja ylipäänsä podcastin elementtejä.
Warkauden Lehden urheilupodcasteja ladattiin reilut sata kertaa, mutta itse kyselyyn vastauksia kertyi niukasti. Siitä huolimatta tulosten perusteella vastaajat ovat valmiita kuuntelemaan podcasteja, myös Warkauden lehteen tuotettuja, vaikkakin vastauksissa oli hajontaa. Ylipäänsä vastaajia kiinnostaa kuunnella podcasteja eri aihealueista.
Työpajan sisältö antoi signaalin sille, että urheilupodcasteja kannattaa alkaa julkaista Warkauden Lehdessä. Aiheen pitää olla kuitenkin innostava ja urheilupodcastit pituudeltaan sopivan mittaisia, ei tolkuttoman pitkiä. Myös paikallisuus korostui.
Urheilupodcastit eivät välttämättä tuo rahaa heti firmalle, mutta voi sitouttaa tilaajan entisestään lehteen, ja ehkä houkutella uusiakin tilaajia.
Kyse on lähinnä siitä haluavatko toimittajat alkaa tehdä podcasteja tyylisuunnasta riippumatta. Tätä ei kuitenkaan tutkimuksessa selvitetty.
Opinnäytetyössäni selvitin Warkauden Lehden lukijoiden kantaa urheilupodcasteihin, jos niitä alettaisiin tuottaa lehden nettisivuilla. Työni oli rajattu vain urheilupodcasteihin, vaikka työn teoriaosuudessa käsittelen ylipäänsä podcastkulttuuria.
Työtäni varten toteutin kolme urheiluaiheista podcastia, jotka julkaistiin Warkauden Lehden nettisivuilla. Tämän lisäksi lehden lukijoilla, ja kenellä tahansa oli halutessaan mahdollisuus vastata Warkauden Lehden nettisivuilla julkaistuihin kysymyksiin. Työtäni en voinut rajata vain lehden tilaajiin tietosuojan takia. Käytin menetelmänä palvelumuotoilua, koska tarkoitus oli saada tietoa lehden lukijoilta heidän suhtautumisestaan urheilupodcasteihin.
Kyselylomakkeen lisäksi hankin tietoa työpajassa, johon oli kutsuttu kaksi sidosryhmän edustajaa ja Warkauden lehden uutistuottaja. Hankin tietoa myös benchmarkkaamalla, jolla selvitin hyvän urheilupodcastin ja ylipäänsä podcastin elementtejä.
Warkauden Lehden urheilupodcasteja ladattiin reilut sata kertaa, mutta itse kyselyyn vastauksia kertyi niukasti. Siitä huolimatta tulosten perusteella vastaajat ovat valmiita kuuntelemaan podcasteja, myös Warkauden lehteen tuotettuja, vaikkakin vastauksissa oli hajontaa. Ylipäänsä vastaajia kiinnostaa kuunnella podcasteja eri aihealueista.
Työpajan sisältö antoi signaalin sille, että urheilupodcasteja kannattaa alkaa julkaista Warkauden Lehdessä. Aiheen pitää olla kuitenkin innostava ja urheilupodcastit pituudeltaan sopivan mittaisia, ei tolkuttoman pitkiä. Myös paikallisuus korostui.
Urheilupodcastit eivät välttämättä tuo rahaa heti firmalle, mutta voi sitouttaa tilaajan entisestään lehteen, ja ehkä houkutella uusiakin tilaajia.
Kyse on lähinnä siitä haluavatko toimittajat alkaa tehdä podcasteja tyylisuunnasta riippumatta. Tätä ei kuitenkaan tutkimuksessa selvitetty.