Opetuspelin suunnittelu ja toteutus ensihoitajaopiskelijoille
Karlsson, Michael (2021)
Karlsson, Michael
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa opetuspeli ensihoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli, että peli olisi hyödyllinen ja käyttökelpoinen sekä opiskelijoille että tilaajalle. Työn kirjallisen osan tavoitteena on selvittää, millainen peli tarkoitukseen sopii sekä miten sellainen peli voidaan toteuttaa. Työssä kuvataan pelin suunnittelua sekä toteutunutta peliä. Tavoitteena on myös tehdä hyödyllisiä havaintoja ongelmista, joita pelinkehityksen aikana kohdataan. Ajatus opetuspelin tekemisestä tuli kahdelta ensihoitajaopiskelijalta.
Opetuspeli toteutettiin yhteistyössä kahden ensihoitajaopiskelijan, Sara Hilliahon ja Niina Sormusen kanssa. He toimivat kehitystyössä asiantuntijoina ja vastasivat sisällön oikeaoppisuudesta. Lisäksi he antoivat kehitystyön aikana palautetta pelistä kohderyhmän näkökulmasta. Valmis peli toteutettiin selaimella käytettävänä WebGL-sovelluksena. Pelinkehityksessä työkaluina käytettiin Unity-pelimoottoria sekä GitLab-versionhallintapalvelua. Pelinkehitysprosessi dokumentoitiin ja dokumentaatiota hyödynnettiin tutkimusongelman ratkaisuun.
Työn ensisijaisena tuloksena on valmis opetuspeli. Se vastaa hyvin pelaajien tarpeisiin. Se on toteutettu asiantuntevasti. Toteutuksessa huomioitiin erilaisten opiskelijoiden tarpeet lisäämällä saavutettavuutta sekä huomioimalla erityisesti ei-pelaavien opiskelijoiden tarpeita. Teknisissä ratkaisuissa on huomioitu ensisijaisesti opiskelijaa ja pelinkehityksen sujuvuutta. Saavutettavuuteen liittyvä lainsäädäntö aiheutti pelinkehityksen aikana ongelmia, joita ei osattu odottaa. Osa näistä ongelmista oli liian vaikeita tai työläitä ratkaistavaksi osana tätä opinnäytetyötä.
Johtopäätöksissä todetaan, että opetuspeliä tehdessä saadaan merkittäviä hyötyjä, kun peli toteutetaan alusta asti yhteistyössä aiheen ammattilaisten ja pelin kohderyhmän kanssa. Lisäksi saavutettavuutta käsittelevään lainsäädäntöön kannatta tutustua koska se koskettaa niin monia toimijoita. Sen esittämistä vaatimuksista on hyödyllistä keskustella tilaajan kanssa heti kuin uutta peliä aletaan suunnittelemaan. Suurimmat ongelmat kohdattiin, kun yritettiin vastata kaikkiin lainsäädännön esittämiin saavutettavuusvaatimuksiin. Muut tekniset- ja suunnitteluun liittyvät ongelmat jäivät työssä vähäisiksi.
Opetuspeli toteutettiin yhteistyössä kahden ensihoitajaopiskelijan, Sara Hilliahon ja Niina Sormusen kanssa. He toimivat kehitystyössä asiantuntijoina ja vastasivat sisällön oikeaoppisuudesta. Lisäksi he antoivat kehitystyön aikana palautetta pelistä kohderyhmän näkökulmasta. Valmis peli toteutettiin selaimella käytettävänä WebGL-sovelluksena. Pelinkehityksessä työkaluina käytettiin Unity-pelimoottoria sekä GitLab-versionhallintapalvelua. Pelinkehitysprosessi dokumentoitiin ja dokumentaatiota hyödynnettiin tutkimusongelman ratkaisuun.
Työn ensisijaisena tuloksena on valmis opetuspeli. Se vastaa hyvin pelaajien tarpeisiin. Se on toteutettu asiantuntevasti. Toteutuksessa huomioitiin erilaisten opiskelijoiden tarpeet lisäämällä saavutettavuutta sekä huomioimalla erityisesti ei-pelaavien opiskelijoiden tarpeita. Teknisissä ratkaisuissa on huomioitu ensisijaisesti opiskelijaa ja pelinkehityksen sujuvuutta. Saavutettavuuteen liittyvä lainsäädäntö aiheutti pelinkehityksen aikana ongelmia, joita ei osattu odottaa. Osa näistä ongelmista oli liian vaikeita tai työläitä ratkaistavaksi osana tätä opinnäytetyötä.
Johtopäätöksissä todetaan, että opetuspeliä tehdessä saadaan merkittäviä hyötyjä, kun peli toteutetaan alusta asti yhteistyössä aiheen ammattilaisten ja pelin kohderyhmän kanssa. Lisäksi saavutettavuutta käsittelevään lainsäädäntöön kannatta tutustua koska se koskettaa niin monia toimijoita. Sen esittämistä vaatimuksista on hyödyllistä keskustella tilaajan kanssa heti kuin uutta peliä aletaan suunnittelemaan. Suurimmat ongelmat kohdattiin, kun yritettiin vastata kaikkiin lainsäädännön esittämiin saavutettavuusvaatimuksiin. Muut tekniset- ja suunnitteluun liittyvät ongelmat jäivät työssä vähäisiksi.
