Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Improving business intelligence data quality in sales insight area

Anturaniemi, Ari (2012)

 
Avaa tiedosto
ONT_Ari_Anturaniemi_Thesis_public.pdf (1.115Mt)
Lataukset: 


Anturaniemi, Ari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012112416283
Tiivistelmä
Liiketoimintatiedon (eng. Business intelligence, BI) hallinta on organisaation kyky kerätä ja analysoida keräämäänsä tietoa liiketoiminnastaan ja liiketoimintaympäristöstään, ja luoda informaation ja sen analysoinnin kautta uutta tietämystä ja näkemystä organisaation ohjaamiseksi. Yksi keskeisistä asioista liiketoiminta-analytiikan kehittämisessä ja tiedon käytössä on ymmärtää tiedon laadun merkitys ja sille asetettava tavoite, samoin kuin kuinka hyvin tiedon laatuvaatimukset täyttyvät eri käyttötapojen suhteen.

Liiketoimintatiedon käyttö raportoinnin ja analytiikan tarpeisiin edellyttää eri tapahtumapohjaisten tietojen ja perus- sekä referenssitietojen mallintamista, hallinnointia ja yhdistämistä liiketoimintaa tukeviksi mittareiksi. Kun organisaation tavoitteet on liitetty osaksi mittaristoa, mittareiden avulla voidaan seurata liiketoiminnan operatiivista onnistumista ja organisaation kilpailukykyä ja -etua.

Tiedon laatuvaatimustavoitteiden ja laatumittareiden suhde liiketoiminnan tulos- ja suorituskykymittareihin on läheinen, erityisesti niiden mittareiden osalta, jotka organisaatio näkee avainmittareiksi. Tämä vaatii mittareiden taustalla olevien käsitteiden ja niiden määritelmien yhteismitallisuutta. Kun käsitteet ja niiden merkitys ovat nimenomaisesti hyväksyttyjä, määriteltyjä ja sovittu otettavaksi yrityksen liiketoimintaympäristössä käyttöön, ensimmäinen askel yhteisen tietämyksen jakamisen tiellä on saavutettu yrityksen ontologian kautta.

Tässä kuvailevassa tapaustutkimuksessa on esitetty kohdealueen eli liiketoimintatiedon tiedon laadun parantamiseen liittyviä tekijöitä erityisesti myynnin näkökulmasta. Esityksessä on kuvattu liiketoimintatiedon olemusta, ja kuinka se voidaan nähdä tiedon, informaation ja tietämyksen jakamisen kautta osana yrityksen strategista varallisuutta. Tietojoukkojen luokittelun, määrittämisen ja tietomallinnuksen avulla voidaan hallita käytössä olevia tietovarantoja. Tiedon laadun parantamisessa keskeisellä sijalla on käsiteltävän tiedon semantiikka ja ontologia, ja panostamalla näiden asioiden huomioonottamiseen organisaatiot voivat hyvinkin yksinkertaisin keinoin parantaa tiedon laadun edellytyksiä ontologian kehittämisen keinoin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste