CAN-väylän suunnittelu ja ohjelmointi sulautettuun järjestelmään
Nurminen, Kalle (2021)
Nurminen, Kalle
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410836
Tiivistelmä
Työkoneille ei ole asetettu selvää standardia CAN-väylälle, mikä aiheuttaa ongelmia tällä alalla. Tämän takia ei ole selvää tietoa saisiko työkoneista CAN-dataa ulos, esimerkiksi CAN-datan salausten takia tai ei tiedetä, esimerkiksi CAN-väylän nopeutta eri työkoneissa.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda prototyyppiohjelmisto CAN-väylälle, jolla pystytään saamaan eri valmistajien työkoneista CAN-dataa ulos asiakkaiden seurattavaksi. Prototyyppiohjelmisto testataan toimeksiantajan telematiikkalaitteella ja Ruptelan LCV5 -adapterilla, jolla pystyy mittaamaan CAN-väylän liikennettä induktiivisesti. Prototyyppiohjelmiston tarkoituksena on, esimerkiksi maksimoida asiakkaan saama hyöty työkoneesta, vaikka polttoaineen kulutuksen minimoimisella.
Opinnäytetyössä käydään läpi ohjelmistokoodin suunnittelua ja laitteistoa. Suunnittelusta kehitetään ohjelmistokoodi, joka toimii laitteiston kanssa ottaen CAN-dataa ulos työkoneista. Testausten lopputulokset ohjelmistokoodin ja laitteiston kanssa käydään läpi. Ohjelmistokoodista kerrotaan myös oleellisin osa testauksien kannalta ja bittimuunnoksesta eli CAN-datan muuttamisesta ymmärrettävään muotoon, esimerkin kanssa.
Lopputuloksena saadaan prototyyppiohjelmisto, jolla pystyy ottamaan CAN-dataa ulos trukista. Prototyyppiohjelmiston avulla saadaan lisää tietoa työkoneiden CAN-väylästä, esimerkiksi tiedetään, että CAN-dataa saa ulos Hyundain trukista. Ohjelmistoa tullaan kehittämään opinnäytetyön jälkeenkin ja tulevaisuudessa on mahdollista nähdä tämä laite työkonemarkkinoilla lukemassa CAN-dataa eri valmistajien laitteista.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda prototyyppiohjelmisto CAN-väylälle, jolla pystytään saamaan eri valmistajien työkoneista CAN-dataa ulos asiakkaiden seurattavaksi. Prototyyppiohjelmisto testataan toimeksiantajan telematiikkalaitteella ja Ruptelan LCV5 -adapterilla, jolla pystyy mittaamaan CAN-väylän liikennettä induktiivisesti. Prototyyppiohjelmiston tarkoituksena on, esimerkiksi maksimoida asiakkaan saama hyöty työkoneesta, vaikka polttoaineen kulutuksen minimoimisella.
Opinnäytetyössä käydään läpi ohjelmistokoodin suunnittelua ja laitteistoa. Suunnittelusta kehitetään ohjelmistokoodi, joka toimii laitteiston kanssa ottaen CAN-dataa ulos työkoneista. Testausten lopputulokset ohjelmistokoodin ja laitteiston kanssa käydään läpi. Ohjelmistokoodista kerrotaan myös oleellisin osa testauksien kannalta ja bittimuunnoksesta eli CAN-datan muuttamisesta ymmärrettävään muotoon, esimerkin kanssa.
Lopputuloksena saadaan prototyyppiohjelmisto, jolla pystyy ottamaan CAN-dataa ulos trukista. Prototyyppiohjelmiston avulla saadaan lisää tietoa työkoneiden CAN-väylästä, esimerkiksi tiedetään, että CAN-dataa saa ulos Hyundain trukista. Ohjelmistoa tullaan kehittämään opinnäytetyön jälkeenkin ja tulevaisuudessa on mahdollista nähdä tämä laite työkonemarkkinoilla lukemassa CAN-dataa eri valmistajien laitteista.