Fyysisen hyvinvoinnin mittarin laatiminen ammattikoululaisille nuorille : opinnäytetyö osana ANKKURI-hanketta
Holtari, Anni; Koskela, Maija (2021)
Holtari, Anni
Koskela, Maija
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410796
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten fyysistä hyvinvointia ja siihen vaikuttavia tekijöitä, sekä luoda kyselylomake eli mittari fyysisen hyvinvoinnin kartoittamiseksi ja antaa toimintaohjeet nuorelle mittarista saadun pistemäärän mukaisesti. Tavoitteena on edistää nuorten fyysistä hyvinvointia ja sen itsenäistä arvioimista, sekä helpottaa puheeksi ottoa ammattilaisten kanssa. Menetelmänä käytettiin narratiivista kirjallisuuskatsausta (n=46). Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Turun ammattikorkeakoulun hallinnoima ANKKURI-hanke.
Kirjallisuuskatsaukseen perustuen fyysiseen hyvinvointiin vaikuttavia ja opinnäytetyössä käsiteltäviä tekijöitä ovat fyysinen aktiivisuus, ravitsemus, koettu terveydentila, somaattiset sairaudet, uni ja kipu. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin ammattikoululaisille nuorille suunnattu kuusi kysymystä sisältävä fyysisen hyvinvoinnin mittari, jossa käytettiin viisiportaista Likert-asteikkoa. Lisäksi luotiin neljä erilaista suuntaa antavaa ohjeistusta mittarista saadun pistemäärän mukaan. Ohjeissa kerrotaan neuvoja fyysisen hyvinvoinnin parantamiseen tai ylläpitämiseen, sekä kehotetaan tarvittaessa olemaan yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen. Mittari tulee nuorten käytettäväksi Ankkurinappi-sovellukseen, joka on vielä kehitteillä.
Ammattikoululaisten nuorten fyysinen terveys on monella osa-alueella huonompi, kuin saman ikäisten lukiolaisten. Nuorten terveyden edistäminen vaatii kouluympäristöltä muun muassa resursseja ja liikuntamahdollisuuksia sekä sitoutumista edistämistyöhön ja kattavaa arviointia varhaisessa vaiheessa. Jatkotutkimusaiheeksi nousi ammattikoululaisten fyysisen hyvinvoinnin tutkiminen erityisesti ravitsemuksen, koetun terveyden, kipuoireiden vähentämisen ja somaattisten sairauksien ehkäisyn näkökulmista. Mitä useampi terveyden ja hyvinvoinnin osatekijä nuorella on kunnossa, sitä pienempi riski hänellä on kokonaisvaltaisen terveydentilan heikentymiselle. The purpose of this thesis was to find out the physical well-being of the youth and the factors that affect it, as well as to create a questionnaire to test physical well-being and to give instructions for the youth based on the score obtained from the questionnaire. The aim is to promote the youth’s physical well-being and the independent assessment of it, as well as to facilitate the interaction between the professionals and the youth. The method used was a narrative literature review (n = 46). The thesis was commissioned by the ANKKURI project managed by Turku University of Applied Sciences.
Based on the literature review, factors influencing physical well-being and presented in the thesis include physical activity, nutrition, self-rated health, somatic disorders, sleep and pain. The questionnaire to test vocational school students’ physical well-being was created based on the literature review. There are six questions using five-point Likert scale. There are also four different guidelines based on the score obtained from the questionnaire. The guidelines provide advice on how to improve or maintain physical well-being and encourage you to contact a health care professional if necessary. The questionnaire will later be published for the youth in an app called Ankkurinappi.
In many factors, physical health is worse for vocational school students than for high school students the same age. Promoting the health of young people requires, among other things, resources, and sports opportunities in the school environment, as well as commitment to promotion work and comprehensive assessment at an early stage. In the future, the physical well-being of vocational school youth should be further studied, especially from the perspectives of nutrition, self-rated health, reduction of pain symptoms and prevention of somatic diseases. The more well-being factors a young person has in good condition, the lower the risk there is for overall health deteriorating.
Kirjallisuuskatsaukseen perustuen fyysiseen hyvinvointiin vaikuttavia ja opinnäytetyössä käsiteltäviä tekijöitä ovat fyysinen aktiivisuus, ravitsemus, koettu terveydentila, somaattiset sairaudet, uni ja kipu. Kirjallisuuskatsauksen pohjalta luotiin ammattikoululaisille nuorille suunnattu kuusi kysymystä sisältävä fyysisen hyvinvoinnin mittari, jossa käytettiin viisiportaista Likert-asteikkoa. Lisäksi luotiin neljä erilaista suuntaa antavaa ohjeistusta mittarista saadun pistemäärän mukaan. Ohjeissa kerrotaan neuvoja fyysisen hyvinvoinnin parantamiseen tai ylläpitämiseen, sekä kehotetaan tarvittaessa olemaan yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen. Mittari tulee nuorten käytettäväksi Ankkurinappi-sovellukseen, joka on vielä kehitteillä.
Ammattikoululaisten nuorten fyysinen terveys on monella osa-alueella huonompi, kuin saman ikäisten lukiolaisten. Nuorten terveyden edistäminen vaatii kouluympäristöltä muun muassa resursseja ja liikuntamahdollisuuksia sekä sitoutumista edistämistyöhön ja kattavaa arviointia varhaisessa vaiheessa. Jatkotutkimusaiheeksi nousi ammattikoululaisten fyysisen hyvinvoinnin tutkiminen erityisesti ravitsemuksen, koetun terveyden, kipuoireiden vähentämisen ja somaattisten sairauksien ehkäisyn näkökulmista. Mitä useampi terveyden ja hyvinvoinnin osatekijä nuorella on kunnossa, sitä pienempi riski hänellä on kokonaisvaltaisen terveydentilan heikentymiselle.
Based on the literature review, factors influencing physical well-being and presented in the thesis include physical activity, nutrition, self-rated health, somatic disorders, sleep and pain. The questionnaire to test vocational school students’ physical well-being was created based on the literature review. There are six questions using five-point Likert scale. There are also four different guidelines based on the score obtained from the questionnaire. The guidelines provide advice on how to improve or maintain physical well-being and encourage you to contact a health care professional if necessary. The questionnaire will later be published for the youth in an app called Ankkurinappi.
In many factors, physical health is worse for vocational school students than for high school students the same age. Promoting the health of young people requires, among other things, resources, and sports opportunities in the school environment, as well as commitment to promotion work and comprehensive assessment at an early stage. In the future, the physical well-being of vocational school youth should be further studied, especially from the perspectives of nutrition, self-rated health, reduction of pain symptoms and prevention of somatic diseases. The more well-being factors a young person has in good condition, the lower the risk there is for overall health deteriorating.