Imeväisikäisen ja leikki-ikäisen lapsen kliininen tutkiminen : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Haikonen, Eerika; Jantunen, Jasmin (2021)
Haikonen, Eerika
Jantunen, Jasmin
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410705
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli toteuttaa opetusvideo imeväisikäisen ja leikki-ikäisen lapsen kliinisestä tutkimisesta Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Opetusvideon tavoitteena on edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden tietoja ja taitoja, koskien imeväisikäisen ja leikki-ikäisen lapsen kliinistä tutkimista sekä täydentää lastenhoitotyön teoriaopetusta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulu, jonne tuotos jäi opetuskäyttöön lasten, nuorten ja perheen hoitotyön kurssille.
Opetusvideon sisältö perustuu opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lapsen kehityksen olennaisimmat osa-alueet imeväisikäisestä leikki-ikäiseen lapseen. Kliinisen tutkimisen perustana hyödynnetään ABCDE-protokollaa, jossa suoritetaan ensiarvio ja tämän jälkeen tarkennettu tilanarvio. Kliinisen tutkimisen sujumiseksi työssä käsitellään lisäksi lasten vitaalielintoimintojen erityispiirteet sekä PEWS-pisteytyksen käyttäminen.
Valmis opetusvideo esitettiin sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka suorittivat parhaillaan lasten, nuorten ja perheen hoitotyön kurssia. Saadun palautteen perusteella opetusvideo koettiin hyödylliseksi ja kurssin sisältöä tukevaksi opetusmateriaaliksi. Pituudeltaan opetusvideo osoittautui sopivaksi ja sen todettiin sisältävän opiskelijoille uusia asioita. Runsaasti positiivista palautetta saatiin tuotoksen laadusta ja siitä, että opetusvideolla esiintyi oikeita lapsia. Oikeiden lasten avulla kliinisestä tutkimisesta ja siihen liittyvistä mahdollisista haasteista saatiin todellisempi kuva. The purpose of this practice-based thesis was to produce an educational video about clinical examination of infant and preschool-aged child for nursing students in Turku University of Applied Sciences. The aim for the educational video was to improve nursing students’ knowledge and clinical skills about examination of infant and preschool-aged child, and also supplement the theoretical parts of teaching. The mandator of this thesis was Turku University of Applied Sciences and the educational video will be used as a teaching material in Child, Adolescent and Family Nursing course.
The content of the educational video was based on the theoretical framework of the study. The most relevant parts of child development from infant to preschool-aged were processed in the theoretical framework. ABCDE approach was used as the base of clinical examination which includes the initial assessment and the re-assessment. The thesis also includes children vital body functions with their special characteristics and how The Pediatric Early Warning Score can be used.
The finished video was presented for the nursing students who were currently completing the course in Child, Adolescent and Family Nursing. According to the feedback received, the video was evaluated useful and suitable for educational purposes. The length of the video was proved to be optimal and positive feedback was especially given about the high quality of the video. The realistic impression about clinical examination and the possible challenges with it were achieved due to real children taking part in the video.
Opetusvideon sisältö perustuu opinnäytetyön teoreettiseen viitekehykseen. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään lapsen kehityksen olennaisimmat osa-alueet imeväisikäisestä leikki-ikäiseen lapseen. Kliinisen tutkimisen perustana hyödynnetään ABCDE-protokollaa, jossa suoritetaan ensiarvio ja tämän jälkeen tarkennettu tilanarvio. Kliinisen tutkimisen sujumiseksi työssä käsitellään lisäksi lasten vitaalielintoimintojen erityispiirteet sekä PEWS-pisteytyksen käyttäminen.
Valmis opetusvideo esitettiin sairaanhoitajaopiskelijoille, jotka suorittivat parhaillaan lasten, nuorten ja perheen hoitotyön kurssia. Saadun palautteen perusteella opetusvideo koettiin hyödylliseksi ja kurssin sisältöä tukevaksi opetusmateriaaliksi. Pituudeltaan opetusvideo osoittautui sopivaksi ja sen todettiin sisältävän opiskelijoille uusia asioita. Runsaasti positiivista palautetta saatiin tuotoksen laadusta ja siitä, että opetusvideolla esiintyi oikeita lapsia. Oikeiden lasten avulla kliinisestä tutkimisesta ja siihen liittyvistä mahdollisista haasteista saatiin todellisempi kuva.
The content of the educational video was based on the theoretical framework of the study. The most relevant parts of child development from infant to preschool-aged were processed in the theoretical framework. ABCDE approach was used as the base of clinical examination which includes the initial assessment and the re-assessment. The thesis also includes children vital body functions with their special characteristics and how The Pediatric Early Warning Score can be used.
The finished video was presented for the nursing students who were currently completing the course in Child, Adolescent and Family Nursing. According to the feedback received, the video was evaluated useful and suitable for educational purposes. The length of the video was proved to be optimal and positive feedback was especially given about the high quality of the video. The realistic impression about clinical examination and the possible challenges with it were achieved due to real children taking part in the video.