Understudyna musikaaleissa
Lepistö, Olga (2021)
Lepistö, Olga
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410737
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan musikaalien paikkausjärjestelmiä ja kirjoittajan omia kokemuksia understudyna toimimisesta. Aluksi käydään lyhyesti läpi paikkausjärjestelmiin liittyviä käsitteitä ja pohditaan, miksi paikkausjärjestelmää tarvitaan.
Jälkimmäisissä luvuissa tarkastellaan kirjoittajan kahta kokemusta understudyna toimimisesta kahdessa Lahden Kaupunginteatterin musikaalituotannossa: Rouva Poolen understudyna musikaalissa Jekyll & Hyde sekä Dawn Pinkettin understudyna musikaalissa Waitress – unelmien resepti. Näitä kahta prosessia tarkastellaan roolin harjoittelemisen ja ylläpitämisen osalta. Lopuksi pohditaan, millä tavoin understudyna toimiminen on kehittänyt kirjoittajaa esiintyjänä.
Jälkimmäisissä luvuissa tarkastellaan kirjoittajan kahta kokemusta understudyna toimimisesta kahdessa Lahden Kaupunginteatterin musikaalituotannossa: Rouva Poolen understudyna musikaalissa Jekyll & Hyde sekä Dawn Pinkettin understudyna musikaalissa Waitress – unelmien resepti. Näitä kahta prosessia tarkastellaan roolin harjoittelemisen ja ylläpitämisen osalta. Lopuksi pohditaan, millä tavoin understudyna toimiminen on kehittänyt kirjoittajaa esiintyjänä.