Lähisuhdeväkivalta : Psykososiaalinen tuki
Kautiainen, Tea; Parkkinen, Nea (2021)
Kautiainen, Tea
Parkkinen, Nea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410717
Tiivistelmä
Lähisuhdeväkivallan tekijän psykososiaalisesta tuesta puhuminen on vaitonaisempaa kuin
väkivallan uhrin tuesta puhuminen. Väkivallan tekijän auttamisesta olisi tärkeää puhua
enemmän sekä tuoda siihen liittyviä ennakkoluuloja esiin. Aiheeseen liittyen pitää herättää
keskustelua, jotta avun hakeminen sitä kautta voisi helpottua. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata lähisuhdeväkivallan tekijän psykososiaalista tukea. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa lähisuhdeväkivallan tekijän psykososiaalisesta tuesta sekä tuottaa opetusmateriaalia mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön opintojaksolle.
Tutkimuskysymyksenä oli ”Millaista psykososiaalista tukea voidaan tarjota lähisuhdeväkivallan tekijälle?”. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus analysoitiin käyttäen induktiivisen sisällönanalyysin menetelmää.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista nousi esiin kolme psykososiaalisen tuen muotoa: terapia,
yksilötuki ja tiedon sekä tuen antaminen. Terapiaan sisältyy yksilö-, ryhmä- ja pariterapia,
yksilötukeen kuuluu hoitosuhdetyöskentely ja menneisyyden läpikäynti, sekä tiedon ja tuen antamiseen kuuluu tiedon antaminen, väkivallan ehkäisy ja ryhmämuotoinen tuki.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön opintojaksolla opiskelijat voivat hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tuloksia opinnoissa sekä myöhemmin työelämässä. Aihe on tärkeä tuoda esiin opiskelijoille jo opintojen ollessa käynnissä, jolloin pystytään vaikuttamaan väkivallan tekijän avun tarjoamiseen sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön puolelta. Jatkotutkimusaiheina voisi kartoittaa väkivallan tekijän puolelta esiin nousevia asioita, jotka koetaan tärkeäksi apua hakiessa tai sitä jo saataessa. Olisi myös tärkeää selvittää eri yksiköissä toimivien sairaanhoitajien osaamista kohdata väkivallan tekijä sekä yksiköiden toimintamalleja tällaisiin tilanteisiin.
väkivallan uhrin tuesta puhuminen. Väkivallan tekijän auttamisesta olisi tärkeää puhua
enemmän sekä tuoda siihen liittyviä ennakkoluuloja esiin. Aiheeseen liittyen pitää herättää
keskustelua, jotta avun hakeminen sitä kautta voisi helpottua. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata lähisuhdeväkivallan tekijän psykososiaalista tukea. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa lähisuhdeväkivallan tekijän psykososiaalisesta tuesta sekä tuottaa opetusmateriaalia mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön opintojaksolle.
Tutkimuskysymyksenä oli ”Millaista psykososiaalista tukea voidaan tarjota lähisuhdeväkivallan tekijälle?”. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Kirjallisuuskatsaus analysoitiin käyttäen induktiivisen sisällönanalyysin menetelmää.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista nousi esiin kolme psykososiaalisen tuen muotoa: terapia,
yksilötuki ja tiedon sekä tuen antaminen. Terapiaan sisältyy yksilö-, ryhmä- ja pariterapia,
yksilötukeen kuuluu hoitosuhdetyöskentely ja menneisyyden läpikäynti, sekä tiedon ja tuen antamiseen kuuluu tiedon antaminen, väkivallan ehkäisy ja ryhmämuotoinen tuki.
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyön opintojaksolla opiskelijat voivat hyödyntää opinnäytetyöstä saatuja tuloksia opinnoissa sekä myöhemmin työelämässä. Aihe on tärkeä tuoda esiin opiskelijoille jo opintojen ollessa käynnissä, jolloin pystytään vaikuttamaan väkivallan tekijän avun tarjoamiseen sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön puolelta. Jatkotutkimusaiheina voisi kartoittaa väkivallan tekijän puolelta esiin nousevia asioita, jotka koetaan tärkeäksi apua hakiessa tai sitä jo saataessa. Olisi myös tärkeää selvittää eri yksiköissä toimivien sairaanhoitajien osaamista kohdata väkivallan tekijä sekä yksiköiden toimintamalleja tällaisiin tilanteisiin.