Asiakastyytyväisyystutkimus : Case HH Gym Oy
Ravantti, Esa Voitto (2021)
Ravantti, Esa Voitto
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410872
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin työharjoittelun aikana HH Gym Oy:n pyynnöstä. Aluksi selvitettiin systeemiajattelun avulla liiketoimintaympäristöä Tampereella. Päätettiin tehdä asiakastyytyväisyystutkimus ja kilpailija-analyysi, jonka jälkeen voitaisiin suunnitella kehitystoimenpiteitä.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa entisten ja nykyisten asiakkaiden näkemyksiä kuntosalin nykytilanteesta, sekä tulosten avulla saada valmiuksia kuntosalin markkinoinnin ja palveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Tavoitteena olisi, että kyselyn tulosten avulla kuntosali voi kustannustehokkaasti suunnata markkinointia oikealle asiakassegmentille oikeassa markkinointikanavassa.
Tutkimus toteutettiin Google Forms-ohjelmalla luodulla asiakastyytyväisyyskyselyllä HH Gym Oy:n kuntosalin nykyisille ja entisille asiakkaille. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, mutta se sisälsi lisäksi kaksi kvalitatiivisista kysymystä kummallekin ryhmälle, joissa vastaajat saivat kertoa vapaamuotoisesti mielipiteitään.
Kyselyn linkki lähetettiin tekstiviestillä 528 asiakkaalle, johon vastasi yhteensä 58 kuntosalin entistä asiakasta (17,2 %) ja 129 nykyistä asiakasta (67,5 %). Kyselyn validiteettia parannettiin harhautuskysymyksellä ja poistamalla vastaajien yhtä useammat vastauskerrat (6 kpl). Vastaamaan houkuteltiin ennakkomainonnalla Facebookissa ja toimeksiantajan tarjoamalla arvonnalla.
Tutkimuksen tulokset: asiakasprofiloinnin perusteella salilla viihtyvät asiakkaat ovat aktiivisia voimailun harrastajia, joiden profiilin perusteella salin kehittäminen ja markkinointi on kustannustehokkainta. Kannattaa panostaa suostuttelumarkkinointiin ja kehittää markkinointia päivittämällä kotisivu nykyaikaan ja keskittää viestintä sosiaaliseen mediaan. The purpose of the customer satisfaction survey was to map the views of past and current customers on the current situation of the gym, and to use the results to acquire capabilities for customer-oriented development of gym marketing and services. The goal was that the results of the survey would allow the gym to cost-effectively target marketing to the right customer segment in the right marketing channel.
The survey was conducted with a customer satisfaction survey created with the Google Forms program for current and former customers of HH Gym Oy's gym. The study was conducted as a quantitative study, but it also included two qualitative questions for each group, in which respondents were allowed to express their opinions freely.
The link to the survey was sent via SMS to 528 customers, which were answered by a total of 58 former gym customers (17.2%) and 129 current customers (67.5%). The va-lidity of the survey was improved by a misleading question and by eliminating the num-ber of responses from respondents (6). Pre-advertising on Facebook and a lottery pro-vided by the client were enticed to respond.
The results of the study: based on customer profiling, the customers who enjoyed the gym the most are active gym enthusiasts and doing marketing and development based on their profile is most cost-effective. Persuasion marketing is worth investing in as well as developing marketing by updating homepage to modern times, focusing communication on Facebook and considering setting up a YouTube channel and / or blog.
Opinnäytetyö tehtiin työharjoittelun aikana HH Gym Oy:n pyynnöstä. Aluksi selvitettiin systeemiajattelun avulla liiketoimintaympäristöä Tampereella. Päätettiin tehdä asiakastyytyväisyystutkimus ja kilpailija-analyysi, jonka jälkeen voitaisiin suunnitella kehitystoimenpiteitä.
Asiakastyytyväisyystutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa entisten ja nykyisten asiakkaiden näkemyksiä kuntosalin nykytilanteesta, sekä tulosten avulla saada valmiuksia kuntosalin markkinoinnin ja palveluiden asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Tavoitteena olisi, että kyselyn tulosten avulla kuntosali voi kustannustehokkaasti suunnata markkinointia oikealle asiakassegmentille oikeassa markkinointikanavassa.
Tutkimus toteutettiin Google Forms-ohjelmalla luodulla asiakastyytyväisyyskyselyllä HH Gym Oy:n kuntosalin nykyisille ja entisille asiakkaille. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, mutta se sisälsi lisäksi kaksi kvalitatiivisista kysymystä kummallekin ryhmälle, joissa vastaajat saivat kertoa vapaamuotoisesti mielipiteitään.
Kyselyn linkki lähetettiin tekstiviestillä 528 asiakkaalle, johon vastasi yhteensä 58 kuntosalin entistä asiakasta (17,2 %) ja 129 nykyistä asiakasta (67,5 %). Kyselyn validiteettia parannettiin harhautuskysymyksellä ja poistamalla vastaajien yhtä useammat vastauskerrat (6 kpl). Vastaamaan houkuteltiin ennakkomainonnalla Facebookissa ja toimeksiantajan tarjoamalla arvonnalla.
Tutkimuksen tulokset: asiakasprofiloinnin perusteella salilla viihtyvät asiakkaat ovat aktiivisia voimailun harrastajia, joiden profiilin perusteella salin kehittäminen ja markkinointi on kustannustehokkainta. Kannattaa panostaa suostuttelumarkkinointiin ja kehittää markkinointia päivittämällä kotisivu nykyaikaan ja keskittää viestintä sosiaaliseen mediaan.
The survey was conducted with a customer satisfaction survey created with the Google Forms program for current and former customers of HH Gym Oy's gym. The study was conducted as a quantitative study, but it also included two qualitative questions for each group, in which respondents were allowed to express their opinions freely.
The link to the survey was sent via SMS to 528 customers, which were answered by a total of 58 former gym customers (17.2%) and 129 current customers (67.5%). The va-lidity of the survey was improved by a misleading question and by eliminating the num-ber of responses from respondents (6). Pre-advertising on Facebook and a lottery pro-vided by the client were enticed to respond.
The results of the study: based on customer profiling, the customers who enjoyed the gym the most are active gym enthusiasts and doing marketing and development based on their profile is most cost-effective. Persuasion marketing is worth investing in as well as developing marketing by updating homepage to modern times, focusing communication on Facebook and considering setting up a YouTube channel and / or blog.