CHEMCAD-simulointiohjelmiston hyödyntäminen
Hasa, Neea (2021)
Hasa, Neea
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021052410762
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulussa Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelmassa opetetaan kemianteollisuuden prosessien simulointia CHEMCAD-ohjelmistolla tällä hetkellä vain Tehdassuunnittelu ja prosessien mallintaminen -opintojaksolla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laajentaa simulointiopetusta myös muille opintojaksoille. Tarkoituksena oli laatia opiskelijatasoisia simulointitehtäviä CHEMCADillä esimerkiksi Aineensiirto ja kemialliset yksikköprosessit -opintojaksolle.
Opinnäytetyö alkoi ohjelmistoon tutustumisella, joka tapahtui virallisen CHEMCAD-käyttöoppaan tutkimisella ja esimerkkisimulaatioiden tekemisellä. CHEMCAD-ohjelmistolla tehtyjä esimerkkisimulaatioita löytyi YouTube-videopalvelusta sekä Tampereen ammattikorkeakoulun Nor-Par-yhteistyöhenkilöltä saadusta työpajasta. Nor-Par a.s on Norjassa sijaitseva CHEMCADin jakeluyritys, joka toimii myös CHEMCADin kehittäneen Chemstation inc:n tuki- ja koulutuskeskuksena. Työn edetessä päädyttiin rajaamaan kehitettävien tehtävien aihe tislaukseen ja tislauskolonneihin, koska CHEMCAD sisältää laajan tietokannan kemiallisia komponentteja ja useita yksikköprosesseja sekä niihin liittyviä toimintoja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viisi tehtävää, joista yksi poimittiin ja suomennettiin Nor-Par-työpajasta. Tehtävät ovat kaikki tislaukseen tai tislauskolonneihin liittyviä ja eri vaikeustasoisia, joista yksinkertaisimmat soveltuisivat simuloinnin sekä tislauksen teorian perusteiden opetteluun. Mitoituksia ja tutkimuskysymyksiä käsittelevät tehtävät puolestaan ovat monimutkaisempia ja syventävät simulointitaitoja. Tehtävissä yhdistyvät simulointiohjelmiston laskennallinen puoli sekä tislauksen teoria, joten ne voitaisiin hyvin sisällyttää tislausta käsittelevälle Aineensiirto ja kemialliset yksikköprosessit -opintojaksolle.
Koska CHEMCAD sisältää monipuolisesti erilaisia yksikköprosesseja ja Tampereen ammattikorkeakoulun Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelmassa käsitellään kemiallisia prosesseja eri opintojaksoilla, CHEMCAD-tehtäviä voitaisiin kehittää edelleen muitakin kemiallisia prosesseja varten. Jatkotutkimuksessa erityisen hyödyllinen olisi Nor-Par-työpaja, joka sisältää eri vaikeustasoisia ja monipuolisia prosessisimulointitehtäviä. Näitä tehtäviä voitaisiin jatkossa suomentaa ja jaotella mahdollisesti muillekin biotuotetekniikan opintojaksoille, tai ainakin hyödyntää uusien simulointitehtävien kehittämisessä.
Opinnäytetyö alkoi ohjelmistoon tutustumisella, joka tapahtui virallisen CHEMCAD-käyttöoppaan tutkimisella ja esimerkkisimulaatioiden tekemisellä. CHEMCAD-ohjelmistolla tehtyjä esimerkkisimulaatioita löytyi YouTube-videopalvelusta sekä Tampereen ammattikorkeakoulun Nor-Par-yhteistyöhenkilöltä saadusta työpajasta. Nor-Par a.s on Norjassa sijaitseva CHEMCADin jakeluyritys, joka toimii myös CHEMCADin kehittäneen Chemstation inc:n tuki- ja koulutuskeskuksena. Työn edetessä päädyttiin rajaamaan kehitettävien tehtävien aihe tislaukseen ja tislauskolonneihin, koska CHEMCAD sisältää laajan tietokannan kemiallisia komponentteja ja useita yksikköprosesseja sekä niihin liittyviä toimintoja.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viisi tehtävää, joista yksi poimittiin ja suomennettiin Nor-Par-työpajasta. Tehtävät ovat kaikki tislaukseen tai tislauskolonneihin liittyviä ja eri vaikeustasoisia, joista yksinkertaisimmat soveltuisivat simuloinnin sekä tislauksen teorian perusteiden opetteluun. Mitoituksia ja tutkimuskysymyksiä käsittelevät tehtävät puolestaan ovat monimutkaisempia ja syventävät simulointitaitoja. Tehtävissä yhdistyvät simulointiohjelmiston laskennallinen puoli sekä tislauksen teoria, joten ne voitaisiin hyvin sisällyttää tislausta käsittelevälle Aineensiirto ja kemialliset yksikköprosessit -opintojaksolle.
Koska CHEMCAD sisältää monipuolisesti erilaisia yksikköprosesseja ja Tampereen ammattikorkeakoulun Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelmassa käsitellään kemiallisia prosesseja eri opintojaksoilla, CHEMCAD-tehtäviä voitaisiin kehittää edelleen muitakin kemiallisia prosesseja varten. Jatkotutkimuksessa erityisen hyödyllinen olisi Nor-Par-työpaja, joka sisältää eri vaikeustasoisia ja monipuolisia prosessisimulointitehtäviä. Näitä tehtäviä voitaisiin jatkossa suomentaa ja jaotella mahdollisesti muillekin biotuotetekniikan opintojaksoille, tai ainakin hyödyntää uusien simulointitehtävien kehittämisessä.